Mi is a zene? - VI.
A skálaalkotás és a tonalitás fejezetei
A zeneelméleti magyarázatok, elmélkedések nyilvánvalóan nem tudnak szorítkozni egyetlen fejezetcsomag terjedelmére. (Aki így írja meg oktatási anyagát, az egyszerűen amatőr és még nem látja át az anyag monumentalitását.) A fogalmak egymásba érnek, átutalnak egy másik fejezetre, sőt legtöbbjük másféle nézőpontból is megközelíthető.
A zenévé válás általam 5 lépcsőben meghatározott vonalából eddig kis kitérőkkel az első 2 fejezet került kidolgozásra, ezt alább linkeltem is:
-
Skálaalkotás a természetből vett akusztikai jelenségek alapján
-
A tonalitás
-
A zene nagy belső, ritmikai arányossága
A skálaalkotás fejezetei szinte tökéletesen ki vannak dolgozva a Temperált hangrendszer című fejezetcsomagban. A skálaalkotás tanulmányozásakor a Tisztelt Olvasónak meg kell értenie:
-
a hangrendszer fogalmát és felállításának szükségességét,
-
hogy a felállított hangrendszerből milyen eljárásokkal lehet skálákat származtatni és eközben milyen problémákkal szembesülünk,
-
hogy a temperált hangrendszer miért jó kompromisszumos megoldás a felmerült zenei-hangolási problémák megszüntetésére.
A tonalitás igen bonyolult fogalomkörét pedig az Improvizáció és az Összhangzattan című fejezetcsomagokból kell összeollózni. Ennek során a Tisztelt Olvasónak meg kell értenie:
-
hogy miképpen lehet skálákból akkordokat származtatni,
-
hogy mi a tonalitás általában és konkrétan hogyan csapódik le (például 1 egyszerű dal akkordmenetében).