Mi is a zene? - IIIc.
A Lissajous-görbék, mint a hangközök vizuális megjelenítései
A Lissajous-görbék hangköztáblázatai
Az előző fejezetben felfedeztük, hogy az (európai gyökerű) tonális zene, azaz voltaképpen a polifonikus zenei gondolkodás alapja a hangközök.
Ismétlésképpen: hangközviszony akkor keletkezik, ha 2 hang rezgésszáma (frekvenciája) valamilyen arány szerint "passzol" egymással. Tudományosan fogalmazva: ha 2 hang frekvenciája között valamilyen aránypár felállítható, akkor hangközviszonyról beszélhetünk. Ez akusztikailag jól hallható, a fül számára kellemes (konszonáns, összecsengő) érzetet ad. Az akusztikai zaj káoszából tehát így válik ki a polifonikus zene legfontosabb alapja, a hangköz.
A Versailles-ban született Jules Antoine Lissajous francia matematikus (1822-1880) volt az első, akinek sikerült a hangközök egymás közti viszonyait láthatóvá is tenni. Egyszerű demonstrációját modern eszközökkel, de a régi elvek szerint alább láthatjuk a madridi egyetem egyik oktató videójában. (A lézer helyett még fókuszált fénysugarat és oszcillátorok helyett hangvillákat használt.) A felvétel spanyol nyelvű, de angol feliratos:
Az alábbi videó pedig nagyon plasztikusan gyűjti össze az aránypárokhoz tartozó Lissajous-görbéket, ugyanakkor hallhatjuk is a létrejövő konszonanciákat:
Észrevehetjük, hogy a videóban jóval több és sokfélébb aránypárral találkoztunk, mint a zeneileg meghatározott 12 db hangköz (az alábbi táblázatban most a Tiszta hangközarány című oszlop a lényeges):
Bár a fenti videó összes frekvenciaaránya valamilyen módon konszonáns. de hordoz magában némi redundanciát, hiszen például az 2:1 oktáv viszony figyelembevételével az 4:1 zeneileg nem jelent többet, mint kétszeres oktáv viszonyt. Ennek ellenére érdemes további analízist is kezdeményeznünk és ezzel tulajdonképpen beléptünk a rendkívül izgalmas tudományos felfedeződés fázisába!
A Lissajous-görbék hangköztáblázatai
Ennek során azt vizsgáljuk meg, hogy mennyi a keletkezett hangköz-redundancia és ami ennél is fontosabb: létezhetnek-e új, zenei hangzású konszonanciák, azaz új hangközök?
A felvázolás menete a következő:
-
fel kell vázolnunk a 12 db hangközarányt és az arányok hányadosait. A magam részéről én a hányadosokkal tizedes tört formátumban fogom folytatni a számolást, bár ezt nyilvánvalóan el lehet végezni közönséges törtekkel is.
-
Ki kell írni a videóból az összes felmerült konszonanciát és a fenti módon szintén táblázatba kell foglalni.
-
Ki kell jelölni egy jelképes kezdő frekvenciát, ez legyen 100 Hz, a számítások innen fognak indulni. A számításoknak nincs elméleti felső határa, de mivel a temperált hangrendszer legfelső, már igen kellemetlenül hangzó hangja 4000 Hz körüli, nem érdemes tovább folytatni a hangközök keresését, bár sejtésem, hogy ott is lehetnek frekvencia-egybeesések (koincidenciák). Ezek azonban zeneileg már nem értelmezhetők.
-
Ezután jön a dolog a legszórakoztatóbb, felfedező része: össze kell hasonlítani a 2 táblázat adatait.
Először nézzük meg a 12 db zenei hangköz táblázatát:
Ezután arányonként (tehát a vízszintes sor minden egyes eredményét) össze kell hasonlítanunk a fenti hangköz-táblázat minden egyes eredményével.
1:1
Zeneelméletileg a prím hangköz, az elméleti és gyakorlati kiindulópont...
2:1
Zeneelméletileg az oktáv hangköz, az elméleti és gyakorlati kiindulópont...
3:1
Egyezések:
-
300 Hz - 3:1 - 1. oktáv = 3:2 (kvint) - 2. oktáv
-
600 Hz - 3:1 - 2. oktáv = 3:2 (kvint) - 3. oktáv
-
600 Hz - 3:1 - 2. oktáv = 6:1 - 1. oktáv
-
1200 Hz - 3:1 - 3. oktáv = 3:2 (kvint) - 4. oktáv
-
2400 Hz - 3:1 - 4. oktáv = 3:2 (kvint) - 5. oktáv
-
2400 Hz - 3:1 - 4. oktáv = 6:1 - 3. oktáv
-
4800 Hz - 3:1 - 5. oktáv = 6:1 - 4. oktáv
4:1
Zeneelméletileg kétszeres oktávviszony, az 1:1 és 2:1 vérrokona...
3:2
Egyezések:
-
300 Hz - 3:2 - 2. oktáv = 3:1 - 1. oktáv
-
600 Hz - 3:2 - 3. oktáv = 3:1 - 2. oktáv
-
600 Hz - 3:2 - 3. oktáv = 6:1 - 1. oktáv
-
1200 Hz - 3:2 - 4. oktáv = 3:1 - 3. oktáv
-
1200 Hz - 3:2 - 4. oktáv = 6:1 - 2. oktáv
-
2400 Hz - 3:2 - 5. oktáv = 3:1 - 4. oktáv
-
2400 Hz - 3:2 - 5. oktáv = 6:1 - 3. oktáv
5:1
Egyezések:
-
500 Hz - 5:1 - 1. oktáv = 5:2 - 2. oktáv
-
1000 Hz - 5:1 - 2. oktáv = 5:2 - 3. oktáv
-
1000 Hz - 5:1 - 2. oktáv = 5:4 - 4. oktáv
-
1000 Hz - 5:1 - 2. oktáv = 10:1 - 1. oktáv
-
2000 Hz - 5:1 - 3. oktáv = 5:2 - 4. oktáv
-
2000 Hz - 5:1 - 3. oktáv = 5:4 - 5. oktáv
-
2000 Hz - 5:1 - 3. oktáv = 10:1 - 2. oktáv
-
4000 Hz - 5:1 - 4. oktáv = 5:2 - 5. oktáv
-
4000 Hz - 5:1 - 4. oktáv = 10:1 - 3. oktáv
-
8000 Hz - 5:1 - 5. oktáv = 10:1 - 4. oktáv
6:1
Egyezések:
-
600 Hz - 6:1 - 1. oktáv = 3:1 - 2. oktáv
-
600 Hz - 6:1 - 1. oktáv = 3:2 - 3. oktáv
-
1200 Hz - 6:1 - 2. oktáv = 3:1 - 3. oktáv
-
1200 Hz - 6:1 - 2. oktáv = 3:2 - 4. oktáv
-
2400 Hz - 6:1 - 3. oktáv = 3:1 - 4. oktáv
-
2400 Hz - 6:1 - 3. oktáv = 3:2 - 5. oktáv
-
4800 Hz - 6:1 - 4. oktáv = 3:1 - 6. oktáv
5:2
Egyezések:
-
250 Hz - 5:2 - 1. oktáv = 5:4 - 2. oktáv
-
500 Hz - 5:2 - 2. oktáv = 5:1 - 1. oktáv
-
500 Hz - 5:2 - 2. oktáv = 5:4 - 3. oktáv
-
1000 Hz - 5:2 - 3. oktáv = 5:1 - 2. oktáv
-
1000 Hz - 5:2 - 3. oktáv = 5:4 - 4. oktáv
-
1000 Hz - 5:2 - 3. oktáv = 10:1 - 1. oktáv
-
2000 Hz - 5:2 - 4. oktáv = 5:1 - 3. oktáv
-
2000 Hz - 5:2 - 4. oktáv = 5:4 - 5. oktáv
-
2000 Hz - 5:2 - 4. oktáv = 10:1 - 2. oktáv
-
4000 Hz - 5:2 - 5. oktáv = 5:1 - 4. oktáv
-
4000 Hz - 5:2 - 5. oktáv = 10:1 - 3. oktáv
4:3
Egyezések:
-
266,66 Hz - 4:3 - 2. oktáv = 8:3 - 1. oktáv
-
533,33 Hz - 4:3 - 3. oktáv = 8:3 - 2. oktáv
-
1066,66 Hz - 4:3 - 4. oktáv = 8:3 - 3. oktáv
-
2133,33 Hz - 4:3 - 5. oktáv = 8:3 - 4. oktáv
7:1
Egyezések:
-
700 Hz - 7:1 - 1. oktáv = 7:2 - 2. oktáv
-
700 Hz - 7:1 - 1. oktáv = 7:4 - 3. oktáv
-
1400 Hz - 7:1 - 2. oktáv = 7:2 - 3. oktáv
-
1400 Hz - 7:1 - 2. oktáv = 7:4 - 4. oktáv
-
2800 Hz - 7:1 - 3. oktáv = 7:2 - 4. oktáv
-
2800 Hz - 7:1 - 3. oktáv = 7:4 - 5. oktáv
-
2800 Hz - 7:1 - 3. oktáv = 7:2 - 5. oktáv
5:3
Egyezések:
-
333,33 Hz - 5:3 - 2. oktáv = 10:3 - 1. oktáv
-
666,66 Hz - 5:3 - 3. oktáv = 10:3 - 2. oktáv
-
1333,33 Hz - 5:3 - 4. oktáv = 10:3 - 3. oktáv
-
2666,66 Hz - 5:3 - 5. oktáv = 10:3 - 4. oktáv
8:1
Egyezések:
-
800 Hz - 8:1 - 1. oktáv = 1:1 - 4. oktáv
-
800 Hz - 8:1 - 1. oktáv = 2:1 - 3. oktáv
-
800 Hz - 8:1 - 1. oktáv = 4:1 - 2. oktáv
-
1600 Hz - 8:1 - 2. oktáv = 1:1 - 5. oktáv
-
1600 Hz - 8:1 - 2. oktáv = 2:1 - 4. oktáv
-
1600 Hz - 8:1 - 2. oktáv = 4:1 - 3. oktáv
-
3200 Hz - 8:1 - 3. oktáv = 2:1 - 5. oktáv
-
3200 Hz - 8:1 - 3. oktáv = 4:1 - 4. oktáv
-
6400 Hz - 8:1 - 4. oktáv = 4:1 - 5. oktáv
7:2
Egyezések:
-
350 Hz - 7:2 - 1. oktáv = 7:4 - 2. oktáv
-
700 Hz - 7:2 - 2. oktáv = 7:1 - 1. oktáv
-
700 Hz - 7:2 - 2. oktáv = 7:4 - 3. oktáv
-
1400 Hz - 7:2 - 3. oktáv = 7:1 - 2. oktáv
-
1400 Hz - 7:2 - 3. oktáv = 7:4 - 4. oktáv
-
2800 Hz - 7:2 - 4. oktáv = 7:1 - 3. oktáv
-
2800 Hz - 7:2 - 4. oktáv = 7:4 - 5. oktáv
-
5600 Hz - 7:2 - 5. oktáv = 7:1 - 4. oktáv
5:4
Egyezések:
-
500 Hz - 5:4 - 3. oktáv = 5:1 - 1. oktáv
-
500 Hz - 5:4 - 3. oktáv = 5:2 - 2. oktáv
-
1000 Hz - 5:4 - 4. oktáv = 5:1 - 2. oktáv
-
1000 Hz - 5:4 - 4. oktáv = 5:2 - 3. oktáv
-
1000 Hz - 5:4 - 4. oktáv = 10:1 - 1. oktáv
-
2000 Hz - 5:4 - 5. oktáv = 5:1 - 3. oktáv
-
2000 Hz - 5:4 - 5. oktáv = 5:2 - 4. oktáv
-
2000 Hz - 5:4 - 5. oktáv = 10:1 - 2. oktáv
9:1
Egyezések:
-
900 Hz - 9:1 - 1. oktáv = 9:2 - 2. oktáv
-
900 Hz - 9:1 - 1. oktáv = 9:4 - 3. oktáv
-
900 Hz - 9:1 - 1. oktáv = 9:8 - 4. oktáv
-
1800 Hz - 9:1 - 2. oktáv = 9:2 - 3. oktáv
-
1800 Hz - 9:1 - 2. oktáv = 9:4 - 4. oktáv
-
1800 Hz - 9:1 - 2. oktáv = 9:8 - 5. oktáv
-
3600 Hz - 9:1 - 3. oktáv = 9:2 - 4. oktáv
-
3600 Hz - 9:1 - 3. oktáv = 9:4 - 5. oktáv
-
7200 Hz - 9:1 - 4. oktáv = 9:2 - 5. oktáv
7:3
Egyezések:
-
233,33 Hz - 7:3 - 1. oktáv = 7:6 - 2. oktáv
-
466,66 Hz - 7:3 - 2. oktáv = 7:6 - 3. oktáv
-
933,33 Hz - 7:3 - 3. oktáv = 7:6 - 4. oktáv
-
1866,66 Hz - 7:3 - 4. oktáv = 7:6 - 5. oktáv
10:1
Egyezések:
-
1000 Hz - 10:1 - 1. oktáv = 5:1 - 2. oktáv
-
1000 Hz - 10:1 - 1. oktáv = 5:2 - 3. oktáv
-
1000 Hz - 10:1 - 1. oktáv = 5:4 - 4. oktáv
-
2000 Hz - 10:1 - 2. oktáv = 5:1 - 3. oktáv
-
2000 Hz - 10:1 - 2. oktáv = 5:2 - 4. oktáv
-
2000 Hz - 10:1 - 2. oktáv = 5:4 - 5. oktáv
-
4000 Hz - 10:1 - 3. oktáv = 5:1 - 4. oktáv
-
4000 Hz - 10:1 - 3. oktáv = 5:2 - 5. oktáv
-
8000 Hz - 10:1 - 4. oktáv = 5:1 - 5. oktáv
9:2
Egyezések:
-
450 Hz - 9:2 - 1. oktáv = 9:4 - 2. oktáv
-
450 Hz - 9:2 - 1. oktáv = 9:8 - 3. oktáv
-
900 Hz - 9:2 - 2. oktáv = 9:1 - 1. oktáv
-
900 Hz - 9:2 - 2. oktáv = 9:4 - 3. oktáv
-
900 Hz - 9:2 - 2. oktáv = 9:8 - 4. oktáv
-
1800 Hz - 9:2 - 3. oktáv = 9:1 - 2. oktáv
-
1800 Hz - 9:2 - 3. oktáv = 9:4 - 4. oktáv
-
1800 Hz - 9:2 - 3. oktáv = 9:8 - 5. oktáv
-
3600 Hz - 9:2 - 4. oktáv = 9:1 - 3. oktáv
-
3600 Hz - 9:2 - 4. oktáv = 9:4 - 5. oktáv
-
7200 Hz - 9:2 - 5. oktáv = 9:1 - 4. oktáv
8:3
Egyezések:
-
266,66 Hz - 8:3 - 1. oktáv = 4:3 - 2. oktáv
-
533,33 Hz - 8:3 - 2. oktáv = 4:3 - 3. oktáv
-
1066,66 Hz - 8:3 - 3. oktáv = 4:3 - 4. oktáv
-
2133,33 Hz - 8:3 - 4. oktáv = 4:3 - 5. oktáv
7:4
Egyezések:
-
350 Hz - 7:4 - 2. oktáv = 7:2 - 1. oktáv
-
700 Hz - 7:4 - 3. oktáv = 7:1 - 1. oktáv
-
700 Hz - 7:4 - 3. oktáv = 7:2 - 2. oktáv
-
1400 Hz - 7:4 - 4. oktáv = 7:1 - 2. oktáv
-
1400 Hz - 7:4 - 4. oktáv = 7:2 - 3. oktáv
-
2800 Hz - 7:4 - 5. oktáv = 7:1 - 3. oktáv
-
2800 Hz - 7:4 - 5. oktáv = 7:2 - 4. oktáv
6:5
7:5
10:3
Egyezések:
-
333,33 Hz - 10:3 - 1. oktáv = 5:3 - 2. oktáv
-
666,66 Hz - 10:3 - 2. oktáv = 5:3 - 3. oktáv
-
1333,33 Hz - 10:3 - 3. oktáv = 5:3 - 4. oktáv
-
2666,66 Hz - 10:3 - 4. oktáv = 5:3 - 5. oktáv
9:4
Egyezések:
-
225 Hz - 9:4 - 1. oktáv = 9:8 - 2. oktáv
-
450 Hz - 9:4 - 2. oktáv = 9:2 - 1. oktáv
-
450 Hz - 9:4 - 2. oktáv = 9:8 - 3. oktáv
-
900 Hz - 9:4 - 3. oktáv = 9:1 - 1. oktáv
-
900 Hz - 9:4 - 3. oktáv = 9:2 - 2. oktáv
-
900 Hz - 9:4 - 3. oktáv = 9:8 - 4. oktáv
-
1800 Hz - 9:4 - 4. oktáv = 9:1 - 2. oktáv
-
1800 Hz - 9:4 - 4. oktáv = 9:2 - 3. oktáv
-
1800 Hz - 9:4 - 4. oktáv = 9:8 - 5. oktáv
-
3600 Hz - 9:4 - 5. oktáv = 9:1 - 3. oktáv
-
3600 Hz - 9:4 - 5. oktáv = 9:2 - 4. oktáv
8:5
7:6
Egyezések:
-
233,33 Hz - 7:6 - 2. oktáv = 7:3 - 1. oktáv
-
466,66 Hz - 7:6 - 3. oktáv = 7:3 - 2. oktáv
-
933,33 Hz - 7:6 - 4. oktáv = 7:3 - 3. oktáv
-
1866,66 Hz - 7:6 - 5. oktáv = 7:3 - 5. oktáv
9:5
8:7
9:7
10:7
9:8
Egyezések:
-
225 Hz - 9:8 - 2. oktáv = 9:4 - 1. oktáv
-
900 Hz - 9:8 - 4. oktáv = 9:1 - 1. oktáv
-
900 Hz - 9:8 - 4. oktáv = 9:2 - 2. oktáv
-
900 Hz - 9:8 - 4. oktáv = 9:4 - 3. oktáv
-
1800 Hz - 9:8 - 5. oktáv = 9:1 - 2. oktáv
-
1800 Hz - 9:8 - 5. oktáv = 9:2 - 3. oktáv
-
1800 Hz - 9:8 - 5. oktáv = 9:4 - 4. oktáv
10:9
25:24
25:18
15:8
A legfontosabb tisztázandó kérdés, hogy a fentiek közül elméletileg mely frekvenciaviszonyok használhatók fel újfajta zene előállítására?
Mivel az egyezések oktávviszonyokat, azaz közvetlen vagy közvetett rokonsági kapcsolatokat jelentenek, elméletileg azok a frekvenciaviszonyok használhatók fel új zenei kísérletezésre, amelyeknél semmilyen egyezés sincs. A gyakorlatban számos további hangközt-frekvenciaviszonyt kell megemlítenünk itt nem ismertetett vagy egyéb kivételként, ezek a következők (a legjobb tudásom szerint és a teljesség igény nélkül):
-
a zeneileg felhasznált összes tiszta hangköz (lásd a fenti hangköztáblázatot),
-
nagy egész hang = 9:8,
-
kis egész hang = 10:9,
-
nagy félhang = 16:15,
-
(hogy teljes legyen a felsorolás: kis félhang = 25:24),
-
az oktávnál nagyobb hangközök frekvenciaarányai (nóna, decima, undecima, duodecima, tredecima),
Zárógondolatként és érdekességképpen az alábbi videóban zenei és vizuális fantáziát láthatunk Lissajous-görbékre: