Mi is a zene? - IIIf.
A zenei hang 4 legfontosabb tulajdonsága
Az előző fejezetekben megismertük a zenei hang legfontosabb
tulajdonságait, ezen felismeréseket rendszerezzük most a jelen fejezetben. Ezen
fő tulajdonságok a következők lesznek:
Hangerő (ampitúdó – a színuszgörbe függőleges kiterjedése)
Ezt
A zeneileg meghatározható hang jelensége
című fejezetben mutattuk be.
Hangmagasság (frekvencia - a színuszgörbe vízszintes kiterjedése)
Ezt A zeneileg meghatározható hang jelensége című fejezetben mutattuk be.
Hangszín – az alaphang és a vele megszólaló felharmonikusok aránya.
A színuszgörbe alakjából bizonyos hangszínekre tudunk következtetni, például színusz helyett négyszögalak. Ezt a következő fejezetekben mutattuk be:
Dinamika
Ez a zenei hang felcsendülésének, tartásának és lecsengésének hangerőben
ábrázolt görbéjét jelenti.
Például sok hangszertípus esetében a zenei hang azonnal, markánsan csendül fel, ekkor a görbe idealizált megjelenítésben így néz ki:
Vegyük észre, hogy például akusztikus gitár vagy zongora esetében nem is tud másként felcsendülni a zenei hang. Ekkor a görbe elején pengetés vagy kalapácsütés (zongora) miatt gyors és erőteljes amplitúdófelfutás történik, amelyet ha hagyunk, fokozatosan cseng le.
Ha a végén esetleg tompítjuk a hangot, ilyen lesz a görbe:
Sok hangszercsalád képes a zenei hang folyamatos kitartására, ilyen például az orgona, a szintetizátor és ha nem számítom bele a kötelező lélegzetvétel pillanatnyi szünetét, akkor a fúvósok. Idealizált ampitúdógörbéje így néz ki:
Sok hangszercsalád pedig a zenei hang folyamatos kitartása felett más dinamikai árnyalatokat is képes reprodukálni (vonósok, fúvósok). Ilyen például a hang fokozatos erősítése és halkulása (crescendo - decrescendo):
Érdekesség, hogy elektromos gitáron a hangerő-potenciométer csavargatásával mi is képesek vagyunk a fenti, háromszög alakú hanggörbe utánzására.