Skálavariációk IV.

Haladó skálavariációk

 

Móczár-féle skálavariáció - 045

Hamisított triola - 0120120120120120

Hamisított triola - fordított - 2102102102102102

Kis hamisított triola - 01201210

Kis hamisított triola - fordított - 21021012

Egy pontról ugrálós nyolcadok

Lévai-féle nótaskála - 0120123-

Lévai Boróka skálája - 01254321

Rumba - 01101101

Mozart! - 012345676543210

 

A kezdő és haladó skálavariációk között a 3 legfontosabb különbség:

  1. a haladók alapképlete (ciklusa) jóval nehezebb a kezdőkénél,

  2. az ujjrendek bonyolultabbak,

  3. esetleg mindkettő felmerül.

Magyarán, bizonyos sebesség felett nem fogunk tudni játszani rossz ujjrenddel. Ezért léteznek külön kezdő és haladó ujjrendek. A haladó ujjrendeknél legtöbbször többféle megoldás is megfelelő. Ezt a legtöbb tanítványom is észreveszi, ám sokszor hangoztatom, hogy mindez nem elég, mert nekünk az optimális ujjrend kell. Ennek kiválasztása már nem könnyű feladat, de aki képes rá, az már lényegében átlátja a rendszert, azaz képes kialakítani saját ujjrendi stílusát. Az ujjrendi stílus 2 összetevőből áll:

  1. a Pénzes-féle módszertan kigyakorolt alapelvei,

  2. a tanítvány saját személyisége, fiziológiai lehetőségei (ujjterpesz, ujjlazaság) és aktuális tudásszintje.

Az alábbi skálavariációk nagyobbrészt haladó szintűek elsősorban az ujjrendi megoldások miatt és/vagy már önmagukban véve nehéz a lejátszásuk. Egyúttal könnyen észre lehet venni rajtuk, hogy többségük alapjában véve zenei megközelítésű és csak később vált rendszerezett matematikai skálavariációvá (amikor a katalogizálás miatt számokkal is meghatározásra kerültek). A tökéletes határeset iskolapéldája a hamisított triola, hiszen ezt a képletet ösztönösen már a flamenco-zene is jól ismeri, tehát bátran nevezhetjük zeneinek, noha matematikával nekitámadva könnyen felfedezhetjük, hogy voltaképpen csupán egyetlen képlete egy 316 = 43.046.721 darabszámú megacsoportnak. (Igen, 43 millió..., egyszer kidolgozom, kiteszem az Internetre és akkor a fejezet a Holdig fog érni! )

 

Igen, 43 millió..., egyszer kidolgozom, kiteszem az Internetre és akkor a fejezet a Holdig fog érni!

 

A fenti haladó gyakorlatok csupán elenyésző töredékei a teljes rendszernek, a bemutatás célja inkább a magasabb szintű (mega)lehetőségek vázlatos bemutatása volt, éppen ezért nem állítom, hogy ezzel a fejezettel és magyarázataival feldolgozhatók volnának. Ha a skálavariációnak létezik matematikai azonosítása -már pedig a legtöbbre lehet ilyen absztrakciót alkalmazni-, akkor garantáltan csak egyetlen kiragadott része az őt tartalmazó skálavariációs megahalmaznak. Az egyes megahalmazok nagysága pedig könnyen kiszámítható az ismétléses variáció képletével. Akinek van kedve, ilyen módon is lehet kotorászni a végtelenben...

 

Ismétléses variáció

 

A skálavariációkat Horváth Alina művésznő játszotta fel nekünk kényelmes, közepes tempóban.

 

Móczár-féle skálavariáció - 045

 

A képlet során a C-dúr skála 1.-4.-5. foka lesz megvariációzódva . Még átmenet a kezdő és haladó skálavariációk között (feltéve, hogy fehér billentyűs C-dúrban maradunk).

Hamisított triola - 0120120120120120

 

Ennek a skálavariációnak nincs köze a triolához, csak "hamisítja" azt. Ciklusában a következőt figyelhetjük meg: tizenhatodok alkotnak ötször hármas egységeket. Ettől a gyakorlónak triola-érzete támad, bár ez nem az, hiszen a hangok száma:

 

5 x 3 = 15 + 1 = 16 db tizenhatod

 

Ez általában teljesen összezavarja a kezdő gyakorlót és 5 x 3-as egységek helyett 4 x 3 vagy 6 x 3-as egységeket játszik. Ezen hibákat én "Négy!" és "Hat!" felkiáltásokkal szoktam jelezni.

Hamisított triola - fordított - 2102102102102102

Kis hamisított triola - 01201210

 

Jelentem, hogy megszületett a nagy hamisított triola kistestvére, 5 kiló 40 dekával! Ugyanolyan hamiskás, mint nagytestvére, csak rövidebb. (Hát persze, hiszen csecsemő!)

Kis hamisított triola - fordított - 21021012

Egy pontról ugrálós nyolcadok

 

Közepesen nehéz zenei skálavariációk megfelelő minőségű billentéssel. Ennek során a skála első vagy utolsó hangja az a pont, ahová mindig vissza kell ugrálnunk. Egy skálán belül 2 ilyen pont van: hangmagasságban legfelül és hangmagasságban legalul. 2 kézre számolva ez összesen 4 alapgyakorlat, amihez még nem vettük hozzá az esetleges ujjrendi variációkat.

Lévai-féle nótaskála - 0120123-

 

Nem, nem tanulunk nótákat sem gitár-, sem zongoraórán! Mégis Lévai Tamás volt tanítványomnak egy nóta jutott eszébe skálázás közben, aminek ritmikai képletét gyorsan át is dolgoztuk haladó gyakorlattá, hogy legyen legalább valami haszna a zenei giccsnek.

Lévai Boróka skálája - 01254321

 

A kisasszony (lásd valamelyik fotóalbumban) születésének örömére édesapja egy gyönyörű skálával ajándékozta meg a Pénzes-féle Gitáriskolát és így később a Zongoraiskolát is. Hiába, zenészkörökben ez már csak így megy...

Ha skálázás közben elfáradtunk, pihenjünk egy kicsit...

 

Ha skálázás közben elfáradtunk, pihenjünk egy kicsit...

 

Rumba - 01101101

 

A latinos alapképletet jól ismerik a zenészek, én is sokszor használom folkgitáron belül, főként Gipsy Kings-daloknál. Természetesen csak fantázia és gyakorlat kérdése, hogy megpróbáljuk betenni egy adott skálavariációs képletbe...

Mozart! - 012345676543210

 

Hát persze, hogy Mozarttal fejezzük be a fejezetet! Ez a képlet egész hosszan, 4 ciklusos formában többször is felhangzik egyik zongoraszonátájában (C-dúr, K.545). Mi pedig gyártottunk belőle egy roppant nehéz és vesződséges skálavariációt. Szóval, itt találkozik egymással a klasszikus zene és a Pénzes-féle módszertan matematikája. Egyúttal vegyük észre, hogy ez egyáltalán lehetséges volt...