Skálavariációk Ia.
Bevezetés
Az alapskálák az fő technikai ösvény, amelyen zeneileg bizton elindulhatunk céljaink felé. Az alapskálák technikailag meghatározták és behatárolták az optimális test-, és kéztartást, a kezdő ujjrendeket. A továbbiakban ezektől a nyers technika kigyakorlása során soha ne térjünk el!
A tudás kibontakoztatása második lépcsőben az alapskálák variációinak feladata. Ez a gyakorlatsorozat hosszadalmas (az elszántabbak tudják, hogy voltaképpen egy egész életre szól) és minél többet foglalkozunk vele, annál unalmasabb. Egyetlen előnye és ez elsöpör minden lehetséges kételyt, hogy általa valóban meg fogjuk tanulni az optimális zongoratechnikát.
Ugyanakkor éles határvonallal különbséget kell tennünk kezdő és haladó gyakorlatok között. Ezt elsősorban az ujjrendek miatt, másodlagosan a gyakorlat nehézsége miatt kell megtennünk. Ez a megkülönböztetés létkérdés, mert gyors játéknál a rossz ujjrend akadályt, sőt minőségbeli felső korlátot fog jelenteni. Magyarán, bizonyos sebesség felett nem fogunk tudni játszani rossz ujjrenddel. Ezért léteznek külön kezdő és haladó ujjrendek. Az utóbbiakat szoktam én jósnői szakszóval (☺) prediktív, azaz előrelátó ujjrendeknek hívni, mert alkalmazásukkor mintegy előre kell látni az ujjrendi problémát és annak megoldásait, ellentétben a lineáris gondolkodást igénylő, kezdő ujjrendektől. Ám a dolog még ennél is egyszerűbb: ahol nincs ujjrend, ott ujjrendetlenség van, ami technikailag egyet jelent a kaotikus ujjhasználattal.
Mivel az alábbi levezetés az alapja a Pénzes-féle módszertan legfontosabb és legterjedelmesebb részének, a skálavariációknak, ehelyütt szeretném felhívni a figyelmet EU-normás szerzői jogaimra.
Tehát nem kívánok a jövőben egyetlen oktatási anyagban sem találkozni ehhez hasonló okfejtéssel, amely teljesen egyedülálló és eredeti módon rájön arra, hogy milyen sokféleképpen lehet 2-3-4 hangot 2-3-4 hangmagasságban variálni. Ez elsősorban nem az alkalmazott matematikai megközelítésre vonatkozik (mert az ugye közkincs), hanem a belőle levezetett, valamint logikusan elrendezett skálavariáció-csoportokra, legyen az bármilyen formátumban:
-
kottában,
-
tabulatúrában,
-
az általam használt számsorban,
-
vagy Bucómaci-figurában.
Továbbá a kizárás egyértelműen vonatkozik bármilyen gitár-, basszusgitár-, hegedű-, brácsa-, cselló-, zongora-, vagy egyéb iskolára. A plágiumot elkövető egyént vagy intézményt minden lehetséges megegyezés kizárásával beperelem. A Pénzes-féle Gitáriskola -annak összes módosításával együtt-, az Artisjusnál nyilvántartott, levédett és közjegyző által is hitelesített alkotás. Azt hiszem, hogy világosan beszéltem...
Pénzes László - 2013. május
-
SV Ia. - Bevezetés