A zongora
Egyéb zeneelméleti skálák II.
A tonalitás egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy egy adott skálából hármashangzatok származtathatók. Ez az elv részletesen kidolgozásra került az Összhangzattan című fejezetcsomagban. Ezen eljárás során a dúr és moll hármashangzatokon felül úgynevezett szűkített jellegű akkord is keletkezik (a dúr skálánál a 7. fokon, a harmonikus mollnál a 2. és 7. fokon). A szűkített akkord 2 kistercből épül fel, például C alaphang esetén:
C - Esz - Gesz
A szűkített akkordot könnyű kibővítenünk skálává, hiszen csupán 1 további kistercet kell még hozzátennünk:
C - Esz - Gesz - A
Az A hangtól számított következő kisterclépéssel megint C hangon vagyunk, tehát a skála önmagába záródik:
C - Esz - Gesz - A - C
Mivel a szűkített skála és akkord hangzása átmeneti jellegű és nem oly karakteresen tonális, mint a dúré és mollé, ezért megnevezéséhez az alkotó hangjainak bármelyikét felhasználhatjuk. Tehát az C hangról indított szűkített skála nemcsak C-szűkített, hanem egyúttal:
-
Esz-szűkített,
-
Gesz-szűkített,
-
A-szűkített.
Nézzük meg teljes skálaszerkezetben is, majd videón külön kezekkel, 2 oktávon: