Kottaolvasási gyakorlatok III.
Tanulási javaslatok és kottarendező
Ez a fejezet határozott irányvonalat és további hasznos ötleteket kíván megmutatni az eredményes kottatanuláshoz.
Javaslatom az alábbi felvázolt tanulási és a kottarendező sorrendjének követése. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy elsősorban számunkra ismeretlen dalokon kísérletezgessünk, ismert dal esetében ugyanis nem a kottaolvasási gyakorlatra, hanem magára a dallamra koncentrálnánk és ez nyilvánvalóan értelmetlenné tenné a gyakorlást. Épp ezért az egyébiránt többségében ismerős dalok listáját külön fejezetben adom meg.
További segítség, hogy az első 10 dalt zongora jobb kézzel is megmutatom.
-
Technikai alapozás egészen középszintig,
-
az alapskálák ismerete,
-
a kotta középszintű ismerete,
-
a ritmikai jelölések középszintű ismerete,
-
a kottarendező alábbi sorrendjének követése,
-
ezután bármit csinálhatunk.
További lehetőségek
A központi honlap a Gitárcentrikus szolfézs I. című fejezet alapelveinek megértése után az összes dal videóanyaga felhasználható tonalitásgyakorlatként is. A videó bejátszása során:
-
gyakorolhatjuk, hogy a dal milyen hangnemben van (vigyázat, nemcsak dúr és moll hangnemekkel fogunk találkozni, hanem manapság már kevésbé ismertekkel is, például dór vagy mixolíd hangnemmel!),
-
gyakorolhatjuk, hogy mi a dal hangnemének alaphangja,
-
megpróbálhatjuk hallás alapján "leszedni" a dalt, azaz a zongorán lejátszani,
-
megpróbálhatjuk hallás alapján "leszedni" a dalt olyan módon, hogy minél többféle ujjrendet alkalmazunk.
-
megpróbálhatjuk beharmonizálni a dalt, azaz a dallam alá akkordokat találunk ki. Itt is többféle megoldás lehetséges.
-
Megpróbálhatjuk hallás alapján lekottázni a dalt, majd az eredményt ellenőrizzük le a dal oldalán. Itt is többféle megoldás lehetséges.
C-dúr – negyed
11.
C-dúr – negyed + nyolcad
1. – 4. – 10. – 13.
C-dúr – negyed + nyolcad + tizenhatod
14. (módosított hangot tartalmaz!)
C-dúr – negyed + félhang + egészhang
21.
C-dúr – szinkópa
27.
C-dúr – negyed + nyolcad + pontozott ritmus + szinkópa
7.
C-dúr – negyed + nyolcad + félhang + pontozott ritmus
9.
C-dúr ¾ ütembeosztással
15. – 23.
C-dúr ¾ ütembeosztással + legato
6.
C-dúr 2/4 ütembeosztással
24. – 25.
C-dúr módosított hangokkal
18. – 22. – 28.
A-moll
29.
G-dúr - legato
30.
H-moll
33.
D-dúr – 6/8
62.
E-dúr
71.
D-moll – kétszólamú
39.
H-moll – kétszólamú
87.
Ha a fenti sorrendet következetesen betartottuk, véleményem szerint nincs más hátra, mint kedvvel és szabadon böngészni a dalok között, de előtte nézzünk meg néhány zenei érdekességet is.
Nincs előjegyzés, tehát azt gondolhatjuk, hogy a dal vagy C-dúrban, vagy A-mollban van. Valójában D moll-pentaton, azaz ötfokú hangsorban vagyunk, amely inkább a D-mollhoz közelít. A D-moll előjegyzése 1b, de nem látjuk a kulcs mellett. Ennek oka, hogy a D-pentaton nem tartalmazza a B hangot, ezért a dal lejegyzője feleslegesnek vélte kitenni. Ez zeneelméletileg helyes, de pedagógiailag helytelen, arról nem is beszélve, hogy ez a kotta eredetileg tankönyvben szerepel. Sőt, végeredményben nekem szintén érintetlenül kellett hagynom a dal lejegyzését, hogy ne támadjon zavar, ha ráakadunk. Tehát jegyezzük meg és számítsunk erre a jelenségre is!
Az előjegyzés 1b azt sugallja, hogy a dal vagy F-dúrban vagy D-mollban van, de nem! Ez a magyar népdal G-dór hangnemű, amely szintén része az 1b előjegyzéses skálaegyüttesnek (felülről a 9. vízszintes sor).