Kérdések és válaszok
A feltett kérdések névtelenül vannak publikálva
Az oldal fantasztikus, és sok jó tanáccsal lát el. Én speciel a zongoraleckéket bújom és gyakorlom, amennyire időm engedi. Sajnos időből több van, mint pénzből és magántanárról legfeljebb csak álmodozni tudok. Az viszont szerintem nekem se okozna nagy gondot, ha leckékként egy emelt díjas SMS-t küldjek...
Ha nem probléma, a következő kérdésekben szeretném a segítségedet kérni: volna-e lehetőség egy online szintetizátor iskolára? Egy olyan leírásra és netán videó-, és/vagy audióanyagra gondolok, amely segít abban, hogyan tudjak pop, rock és nem utolsósorban „lakodalmas mulatós” zenét úgy lejátszani, hogy nem akkordokkal kísérem magam. Sok zenésszel beszélgettem, próbáltam tanácsokat kérni és szinte mind azt kérdezte tőlem, hogy tudom-e hozni a basszust? Ráadásul nem mindig találok olyan kíséretet a szinti automatikájában, ami nekem megfelelne. Talán tudnál abban segíteni, hogy ha mondjuk a balkézzel hoznám a basszust, akkor vajon mit kell csinálnia a jobb kéznek? Hogyan találom meg egy dal basszusát, hozzá a kísérőzenét és a harmóniát? Hogyan tudom a legjobban a kezeimet, illetve az ujjaimat függetleníteni még akkor is, ha a 2 kéznek külön ritmust kell játszania?
Sajnos nem tudok szolgálni jó hírekkel, mert nincs online szintetizátor iskolám.
Javaslatom: ha elégedetlen vagy a szintetizátor által nyújtott alapokkal, akkor tanulmányozd a különböző zenei stílusok basszusmeneteit, próbáld meg azokat leszedni a hanganyagokról és leszedéskor tedd azokat sablonossá (hogy mindig ugyanazt csinálja a balkéz, csak különböző akkordokban). Miután ezeket a sémákat alaposan kigyakoroltad, gyakorold a jobb kéz szólamait is, majd a dalokban próbáld meg összetenni a 2 kezet. Ekkor a balkéznek továbbra sincs más dolga, mint a basszus sablonos lejátszása. Amikor mindez jól megy már, próbálj meg (főleg a jobb kézben) 1-2 hangot improvizálni. Később a balkézben is. Egyébként bár a 2 kéz különböző dolgokat játszik, de általában nem különböző ritmusban.
Sajnos csak ennyit tudtam segíteni, mert az önképzésnek bizony vannak korlátai. Ilyenek pl. az olyan szolfézs-gyakorlatok, amelyek a zenei hallás fejlesztésére irányulnak. Voltaképpen egy ilyenre kérdeztél rá: Hogyan találom meg egy dal basszusát, hozzá a kísérőzenét és a harmóniát?
Ez egy hosszabb gyakorlatsorozat, amelyet egyébként tanítványaimnál folyamatosan műveltetek a Gitárcentrikus szolfézs című fejezetcsomag alapján; ezeket nevezem én tonalitás-gyakorlatoknak, ám ezek kétemberes gyakorlatok. Egyúttal kitűnő kézfüggetlenítő gyakorlatcsoport Bartók Mikrokozmosza. Ha átrágod magad rajta, utána már nem lesz komolyabb kihívás a Te szinteden a szintiden ☺.
A zongorázással kapcsolatban találtam rá az Ön weblapjára. Számomra nagyon hasznos ismereteket nyújt. Zongorázni iskolai oktatás keretében nem tanultam, ezért lenne néhány kérdésem zongorázással kapcsolatban. Aki zongorán játszik, az mondja-e magában, hogy milyen hangot fog lejátszani a jobb és a bal kéznél? Vagy csak hallja a zenét és követi a kottában, de nem mondja ki, hogy pl. G, E ahol G a jobb és E a bal kéz által játszandó hang? Én J. S. Bach G-dúr menüett című darabját próbálom több hónapja. Csak a jobb kéz által játszandó hangot mondom ki, illetve csak a balt, ha több a lejátszandó hang, mint a jobb kéznél. Mindkettőt gondolatban kimondani nincs rá időm lejátszás közben. Olyan kottát használok, ahol a kezdőhangnál és a néhány helyen fel van tüntetve, hogy hányas számú ujjat kell használni.
Kell-e arra törekedni, hogy lejátszás közben billentyűket ne figyeljük? Érdekelne, hogy mi egy zongoradarab megtanulásának folyamata? Én a következőt alkalmaztam a menüettnél: egy ingyenes oldalról letöltöttem egy amerikai zenetanár által elkészített midi fájlt és a kottát. Utána az Interneten több videón megnéztem, hogyan játsszák. A midi fájlt ütemenként lementettem a szintetizátorba. Egy ütemet meghallgatok, majd többször gyakorlom. Ha ez megy, akkor áttérek a következő ütemre. Ha megvan 4 ütem, akkor meghallgatom a négyet egyben és 4 ütemet próbálok lejátszani eredeti sebességgel. Majd ezt követően tanulom a következő ütemet. Ha a kotta első oldalán így végig haladtam, akkor a 4 ütemes részeket összekapcsolom és a teljes oldalt játszom le. Érdekelne, hogy jó-e ez a módszer?
Sajnos gyakran vannak ritmusproblémáim. Az Ön weblapjáról letöltött ritmusgyakorlatok mentek, amikor a ritmust mondom magamban. Zeneművek lejátszásánál viszont könnyen eltévesztem a ritmust. A ritmust (tá, titi, stb.) gondolatban kimondani a hangjegyekkel együtt lehetetlen...
Kérdéseire válaszolva:
Aki zongorán játszik, az mondja-e magában, hogy milyen hangot fog lejátszani
a jobb és a balkéznél?
Egyszerűbb daraboknál a basszuskulcs (bal kéz) és violinkulcs (jobb kéz)
elég a kezek meghatározásához. Vannak kivételek, de ez kezdőknél még elég.
Szerintem nem kell mondani a hangok neveit gyakorlás közben.
Érdekelne, hogy mi egy zongoradarab megtanulásának folyamata...
Javaslatom a következő:
-
Tanuljuk meg a darabot először külön kézzel, nagyon alaposan,
-
Majd amikor külön mennek, lassan próbáljuk meg egyszerre 2 kézzel.
-
Ami a tempót illeti: én nem ragaszkodnék annyira a metronómszerű tempóhoz, főleg nem klasszikus darabok esetében. Ebben az esetben az lenne a legjobb, ha valamilyen módon meg lehetne szerezni a klasszikus darab valamilyen jó felvételét (YouTube) és az alapján kéne megpróbálni lejátszani.
A ritmust (tá, titi, stb.) gondolatban kimondani a hangjegyekkel együtt lehetetlen...
Erre skálázást javasolok, amely meg fogja adni a szükséges technikai tudást. Ha ilyen komolyan érdeklődik a zongorázás iránt, akkor javaslom, hogy néhány óra konzultációt vegyen egy közeli zongoratanártól, aki el tudja mondani a helyes ujjrendi és egyéb alapelveket.
Sokat tanultam már az oldalról, ami eddig ködös volt, először is köszönöm! Gyakorlok minden nap, amennyit csak lehetséges, játszom a skálákat, gyakorlom az akkordokat. De hogyan lehetne ezt levetíteni egy hétre? Nem lenne esetleg bármi tanács arra vonatkozóan, hogy miképp lehetne szétosztani mindent, hogy minden nap gyakoroljak és minden nap mást? Magyarul egy heti beosztás érdekelne...
Az igazat megvallva inkább napi ütemtervet kéne összeállítani, hiszen a napi gyakorlás a leghasznosabb, amelynek azonban tartalmaznia kell a hosszabb távú fejlődés kellékeit is. Ehhez hasonlót a közoktatásban találhatunk tanterv formájában. Erre én most nem vállalkozom, helyette leírom az általam optimálisnak minősített napi ütemtervet:
-
bemelegítés - kis ízület-, és ujjcsavargatás, feszegetés óvatosan,
-
skálagyakorlatok - először 1 majd 2 kézzel - érdemes végigvenni a kvint és kvartkör összes tonalitását,
-
egyéb skálagyakorlatok - először 1 majd 2 kézzel - kromatikus skála, szűkített, oktávskála, stb.,
-
akkordok és akkordfutamok - érdemes végigvenni a összes tonalitás összes hármashangzatát,
-
előadási darabok - itt a fő szabály, hogy ne nyúljunk olyan darabhoz, amelyik jelentős mértékben meghaladja aktuális tudásszintünket.