A repetíció (hangismétlés)
Létezik 1 fontos zongoratechnikai szabály:
ha 1 hangot egymás után többször kell billentenünk (hangismétlés, repetíció), akkor azt mindig külön ujjakkal kell megtennünk.
Tehát alapértelmezésben tiltott 1 hangot többször 1 ujjal billenteni. Ennek oka az, hogy a billentések könnyen beragadhatnak és ezáltal nem fog minden hang megszólalni.
Észrevehetjük, hogy ez a technika pontosan az ellenkezője az ujjrendi átkötéseknek, hiszen ott előzetesen billentett hangot-hangokat kell egy másik ujjrendbe átvezetni úgy, hogy a hang-hangok kitartottak-átkötöttek maradjanak (legato).
Attól függően, hogy 1 hangot hányszor (azaz hány repetícióval) kell megszólaltatnunk, a következő ujjrendi kombinációk merülhetnek fel:
-
1-2
-
1-2-3
-
1-2-3-4
...és ennek fordítottja:
-
4-3
-
4-3-2
-
4-3-2-1
Ebből érdemes kiemelnünk a Liszt-féle repetíciós ujjrendet, amely:
-
4-3-2-1
Természetesen ezek a ujjrendek végteleníthetők is, például 1 gyors, 16 db tizenhatodos repetíciónak lehet ez az ujjrendje:
-
4-3-2-1-4-3-2-1-4-3-2-1-4-3-2-1
A következő felmerülő kérdés, hogy repetíciónál megváltoztathatók-e a fenti standard ujjrendek? Például lehet ilyen sorrend: 1-3?
Válaszunk igen, bár ennek vannak határai, hiszen nem érdemes foglalkoznunk olyan repetíciós lehetőséggel, hogy például 1-5. Ebből egyúttal az is következik, hogy nem érdemes a repetíciós ujjrendi variációknak matematikával nekitámadnunk.
A repetícióra további kiváló példákat találhatunk a Skálavariációk című fejezetcsomagban (például repetíciós ujjrendűek a 00, 01, 10, 011 skálavariációk).