A zongora

Kézfüggetlenítő gyakorlatok

 

A kezek egymástól való függetlenítése központi kérdés egy olyan hangszer esetében, amely teljes zenei értékű zenét kíván megszólaltatni, azaz benne a dallam-, a kísérő-, és a basszusszólam éppúgy megtalálható, ellentétben például a hegedűvel, amely egyértelműen dallam-, azaz szólóhangszer.

 

Nagyon sokféle gyakorlat lehetséges a kezek egymástól való függetlenítésére. Bár előzetesen feltettem a "filozófiai" kérdést a Gyakorlási összegzés című fejezetben:

 

vajon lehetséges-e olyan zenei szituáció, amikor a kezek gyökeresen mást csinálnak? Hiszen lehet, hogy a BK triolát, a JK tizenhatodokat játszik, ám a zenei ragasztó mégis a közös ritmus.

 

Ebből következően tökéletesen kézfüggetlen gyakorlatokról csakis akkor beszélhetünk, ha a kezeknek külön ütemmutatóik vannak, például BK - 4/4, JK - 7/4.

 

Itt és most bevezetésképpen egy olyan skálavariációt mutatunk meg, amelyben a BK 0123 skálavariációt, a JK pedig 012 skálavariációt fog lejátszani 1 oktávos C-dúr skálában. A 2 videó közti különbség az alkalmazott ujjrendekben lesz: