A zongora

Hangközgyakorlatok

 

A hangközgyakorlatok szintén skálákon alapulnak, de céljuk más: nem szekvenciális hangsorok (skálák), hanem 2 hang egyidejű billentésének következetes kigyakorlása. Ha a tiszta tredecimát vesszük a legnagyobb (klasszikus zeneelméleti) hangköznek (C - A')...

 

Zongora - tredecima hangköz

 

akkor a prímet is beleszámolva (C - C)...

 

Zongora - oktáv hangköz

 

...22 hangközt kapunk. Elméletileg mindegyik hangközre lehet alkotni ilyen jellegű gyakorlatokat. Igaz, bizonyos fizikai méretet már nem tudunk átfogni 1 kézzel, azonban 2 kézzel még lehetséges. Persze sok értelme nincs például 1 tredecimát önmagában kigyakorolni; én a lehetséges mennyiség közül az oktávskálákat emelném ki, amelyek a basszus-, (bal kéz), illetve a szólószekcióban is (jobb kéz) rendkívül gyakran fordulnak elő a zongoradarabokban.

 

Bemutatásképpen most nézzünk meg egy 1 oktávos C-dúr oktávskálát először BK, majd JK: