A billentés II.
Az előző fejezetben kigyakoroltuk a billentést az ujjak különböző variációjú mozgatásával, de még a klaviatúra kizárásával, a zongorafedélen vagy az azt helyettesítő, vízszintes eszközön. Ennek értelme az volt, hogy gyakorlás közben nem kellett figyelnünk a hangképzésre.
Eközben észrevettük azt is, hogy ezen gyakorlatsorozat összvariációs mennyisége 1024 db ujjrendi gyakorlat mind a 2 kézre. Ezt külön, listázott fejezetben ábrázoltuk és rendszereztük is.
Folytatjuk tovább a billentés megfelelő alapozását, immár hangképzéssel, azaz a billentyűk lenyomásával.
Az alapgyakorlat, amely során előre letesszük ujjainkat és különböző ujjrendi sorrendben kiemeljük azokat, folytatható a billentyűk előzetes lenyomásával. Tehát tegyük mind a 10 ujjunkat a billentyűkre és először lágyan, hangtalanul nyomjuk le mindet. Ezután bizonyos nehézségi sorrendet felállítva emeljük ki ujjainkat különböző ujjrendi sorrendben.
Az alapbillentés egyszerre erőteljes és lágy.
Lágy annyiban, hogy nem egy favágó kezeivel, azaz durva mozdulattal érünk a klaviatúrához, de mégis erőteljesen billentsünk, mert meg kell tanulnunk a nyers technikát. Ráadásul iszonyú hangos tud lenni egy fortissimo billentés és ezt az élményt a későbbiekben mindenképpen meg kell ismernünk.
Most nézzük meg az alapbillentést a videón. Fő jellegzetességei:
-
az ujjak erőteljesen és külön dolgoznak, valamint lehetőleg hangonként azonos hangerővel,
-
az ujjak a fekete billentyűk alsó végéhez közelítenek (legalábbis törekedjünk rá). Inkább arrafelé, semmint ujjaink billentés közben karom módjára visszahajoljanak. Ekkor egyébként már nem ujjpárnával, hanem körömmel billentünk. Mindenképpen kerülendő.
-
Bátran próbáljunk billenteni 2 fekete billentyű között is, mert a későbbiek során úgyis meg kell majd tanulni, ugyanis bizonyos akkordokat más módon nem is tudunk lejátszani.
-
Az alapbillentésnek különböző módjai vannak: legato, portato, staccato, tenuto. Mindegyik mód ugyanazon hangokat különbözőféleképpen szólaltatja meg, tehát ezen módok a gyönyörű magyar szóval frazeálásnak nevezett zenei-zongoratechnikai fogalomnak a részkomponensei.
Az alapbillentési módok felvázolása szabványosan egy C-dúr skála első 5 hangján fog történni...
C-D-E-F-G
...amely alapszintű, szintén nagyon kényelmes ujjrendekkel megvalósítható:
-
BK - 5-4-3-2-1
-
JK - 1-2-3-4-5
Legato
Jelentése: kötve, azaz a hangok egymással összeérnek; ahol végződik az egyik, ott kezdődik a másik.
Bal kéz
Jobb kéz
Portato
Jelentése: hordva, azaz a hangok egymástól kis szünetekkel elkülönítve, de szorosan követik egymást, tehát átmenet a legato és staccato között.
Bal kéz
Jobb kéz
Staccato
Jelentése: szaggatottan, tehát a legato ellentéte.
Bal kéz
Jobb kéz
Tenuto
Jelentése: tartva. A hangokat egészen az értékük végéig ki kell tartani.
Bal kéz
Jobb kéz