A skálázásról és általában véve a gyakorlásról
Egy hangszer művészi szintű (illetve bármely dolog mesterszintű) elsajátításának legjobb módja a zseninek való születés.
Forrás - Source: www.time.com
Ha ennek híján vagyunk, akkor a szorgalmas skálázás és etűdözés, amit persze a zseni
sem nélkülözhet.
Ez a módszer azonban kizárólag a megszállottak kiváltsága: aki egyszer
hozzákezdett skálagyakorlataihoz, annak utána pályafutása végéig ki kell
tartania mellette. Ellenkező esetben minden tanult folyamat rettentő hamar
eltemetődik és igen fárasztó (s mennyire bosszantó!) lesz azt újból
előásni.
A skálázás a leghatékonyabb módszer, ám egyben hosszútávon a legunalmasabb. Ez már a múltban sem riasztotta el a megszállottakat; állítólag Liszt Ferenc minden idők legnagyobb zongoraművészeként...
...a napi 4-6 órás gyakorlóidejének jelentős részét skálázással töltötte, de ezzel (azt hiszem) a többi művész sincs másként. Kivétel persze mindig akad, de csakis a zseni kategóriában, például Szjatoszlav Richter önéletrajzi kötetében azt állítja, hogy sohasem skálázott (azaz mindig csakis előadási darabokkal foglalkozott).
Általánosságban én a skálázás (skálagyakorlatok) fogalmába sűrítem az összes olyan gyakorlatot, amely kifejezetten nem –esetleg gyakorló-, hangszerdarabként, azaz etűdként íródott s így nem rendelkezik a zeneiség legalapvetőbb (tonális) törvényszerűségeivel. Művészi szint felett a skálázás már nem tanító, hanem pusztán „megtartó” tevékenység, jóllehet így is pótolhatatlan.
A skálázással kapcsolatban egy másik fontos szabály is felállítható: amíg örömmel foglalkozunk hangszerünkkel, azt hívjuk egyfajta zenei élvezetnek, amikor pedig már nincs kedvünk hozzá, ott kezdődik a gyakorlás.
Eredményes hangszertanulás nem képzelhető el türelmes, biztos alapozás nélkül. Ha rossz az alapozás, összedőlhet a ház, éppúgy, ahogyan a kudarcok rombolhatják le lelkesedésünket, ha „légbe építjük” hangszertudásunkat. Érdemes ezért teljesen kezdőként szakemberhez fordulnunk, aki legalább az alapozást felügyeli. A dolog csak első pillantásra tűnik egyértelműnek, ugyanis számos ellenpéldával találkoztam már, ezért láttam szükségét ezen megjegyzésnek. Ez zongoránál az optimális test-, és kéztartást, billentést, alapszintű kotta-, valamint zongoratudás és szemlélet kialakítását jelenti.
Az eredményes gyakorlás további záloga a rendszeresség. Aki napi 25 órát szentelhet hangszerének, az szerencsésnek született. Ha erre nem vagyunk képesek, legalább napi másfél órát szánjunk rá. Ám napi 1 óra gyakorlás is többet ér az egyszeri 3-4 órásnál hétvégén, ez utóbbi esetben ugyanis nem lesz fejlődés. A tudás mottója tehát csakis ez lehet:
A mindennapjaink részévé kell tennünk azt, amit meg akarunk tanulni.
Ha lehetőségeink megengedik az éjt is nappallá tevő gyakorlást, akkor (körülbelül) 6 feszített munkanap után mindenképpen iktassunk be 1 teljes pihenőnapot...
...ilyenkor lesz feladata elménknek a pihenésen kívül a sok, ömlesztve megtanult folyamat végső elrendezgetése, amihez már egyébként hozzáfogott a köztes alvások alkalmával. A pihenőnap ugyanakkor eredményesen akadályozhatja meg a „torkig vagyok”- érzés elhatalmasodását.
A másik, alapvető probléma a türelmetlenséggel van összefüggésben. Általában a kezdők szoktak kedvenc zenéjükön tanulni („…azért gyakorlom, hogy majd egy napon tökéletesen lejátszhassam azt…”). A lelkesedés méltányolandó és természetesen csak a komolyabb műveknél számítható fel a türelmetlenség hibájának. Az optimális módszer szerintem több szintű:
-
egészen az alapoktól kezdve dolgozzunk ki olyan következetes gyakorlási ütemtervet, amelyhez a későbbiek során mindenképpen ragaszkodjunk. Az ütemterv természetesen haladó szinten új gyakorlatokkal bővülhet, de ütemén, lendületén sokat ne változtassunk. Ezáltal önmagunk számára szavatolhatjuk, hogy hosszabb távon nem a lustaságunk fog győzni, hanem elszántságunk. Ugyanis EZ a hangszertanulás, semmi más.
-
Határozottan, éles választóvonallal különítsük el a zenei célt és a hozzávezető utat. Ha egyszer le kívánjuk játszani Rahmanyinov 2. zongoraversenyét, akkor ne essünk neki kezdőként (én megtettem, bele is buktam), hanem -amint fentebb részleteztem-, dolgozzunk ki rá egy több éves gyakorlási ütemtervet.
-
A gyakorlás első 10-15 percét csakis bemelegítésre fordítsuk, közben semmi mást ne gyakoroljunk. A tanulásra rá kell hangolódnunk éppúgy testileg, mint lélekben.
-
Előadási darabhoz csakis a legutolsó fázisban, technikai és tartalmi tudásunk, valamint önbizalmunk teljes birtokában nyúljunk.
Összefoglalva, az eredményes gyakorlás anyagi és szellemi kellékei:
-
jó minőségű akusztikus vagy digitális zongora,
-
biztos alapozás,
-
rendszeresség,
-
rendszerezett, következetes gyakorlás és ismétlés,
-
türelem és kitartás,
-
és nem árt egy jó zongoratanár és/vagy egy jó módszertan sem.
A Pénzes-féle módszertan ugyan megpróbálja a hangszertudáshoz vezető utat logikusan rendszerezni, mintegy "racionalizálni", ezerféle módon megmagyarázni, tehát lényegében magát az utat lerövidíteni, de a tudás megszerzése mellett nem tud mást ígérni, mint vért...
...izzadtságot...
...és dögunalmat: