Hagyományos vagy digitális zongora?

S mi újság a szintetizátorral?

 

A legelső kérdés, amelyet szerintem már minden zongoratanárnak feltettek:

 

"Jó-e a szintetizátor a zongoratanuláshoz?"

 

Alapértelmezésben nem jó. A szintetizátor hangterjedelme a zongorához képest kicsi (nagyjából 5 oktáv)...

 

Forrás - Source: www.casio.com

 

...billentyűi rugós (nem mechanikus) billentésűek és a hangzásban jelentkező különbséget nem tudja ellensúlyozni a modernebb szintetizátorok egyik opciója, a TOUCH RESPONSE sem, amely billentésben érzékennyé teszi a klaviatúrát (mert alaphelyzetben nem az). Aki tehát zongorázni akar, annak zongorát vagy pianinót (kéne) beszereznie. De természetesen az élet gyakran felülírja a szigorú (én úgy látom, hogy sokszor ostobán tekintélyelvű és maradi) gyakorlási elveket. Nekem például van (digitális) zongorám és szintetizátorom is és mivel nem egy helyen találhatók, bátran állítom, hogy a szintetizátor nyers ujjrendi begyakorlásra, egyéb kisebb zenei memorizálásra (például Bach-fúga bal vagy jobb kéz szólama) kiválóan felhasználható. Ennek létjogosultságáról aztán órákat lehetne vitatkozni, számomra mindenesetre csupán egy a fontos:

 

a tanulás szempontjából maximálisan kiaknázni a rendelkezésemre álló zenei erőforrásokat.

 

Azt se felejtsük el, hogy sok zongoraművész használt-használ gyakorlásképpen néma zongorát, amely tulajdonképpen csak egy klaviatúra:

 

Forrás: www.vatera.hu

 

Nos, ez az eszköz azért nem múlja felül a szintetizátort...

 

A másik zajos ütközési pont a hagyományos zongora kontra digitális zongora ügye.

 

A hagyományos zongorákra bizonyos tudásszintig számottevő konkurenciát jelenthetnek a digitális zongorák, amelyek klaviatúrája ugyan szintén elektronikus, de súlyozása már szándékosan hasonlít a mechanikus zongorákhoz, bár még így is létezik különbség a kétféle klaviatúra billentése közt. Ám a digitális zongora előnyei úgy tűnik felülmúlhatatlanok:

Ugyanakkor ez a zongorahangzás egészen jó lehet; az én Roland zongorámnak például olyan szép hangja van, hogy bár tudom, mindez elektronikus úton előállított, mégis milliós zongora hangzásával vetekszik. Megsúgom: bizonyos tudásszint elérése alatt a gyakorló zongoristának esélye nincs ilyen hangzású, de akusztikus zongorával találkozni (csak ha milliomos nagybácsija van vagy szerez protekciót a Zeneakadémiára).

 

A digitális zongorák további előnye, hogy már az egyszerűbb fajta is többféle hangzást képes produkálni. Egyébiránt én orgonamániás is vagyok, egyszer megpróbáltam bepakolni a váci templom orgonáját a kisszobába, sajnos sikertelenül. Mr. Roland ebben is jó választásnak bizonyult és ez nagyon nagy előny: a digitális zongorának köszönhetően tudok Bach mestert orgonán játszani. (Persze ez nem ugyanaz, ám egy kissé mégis...)

 

Egy jó digitális zongora manapság kb. 150-200.000 forintnál kezdődik (2012 nyara). Ennél olcsóbb silány minőség, azaz rossz billentésű és hangú, tehát nem szabad megvenni.

 

A digitális zongora adta előny-, és hátrány-együttes igen megosztottá tette a zongoratanárok népes táborát. Van, aki átkozza és van, aki lelkesen üdvözli ezt a modernkori lehetőséget. A magam részéről inkább gyakorolok ezen a hangszeren és  igyekszem kihasználni a fent említett összes előnyét, mint például hangosan nem gyakorolok az akusztikus zongorán, mert ha azt tenném, főleg 22 óra után, akkor a szomszéddal való konfliktust, hosszabb távon a feljelentést kockáztatom.

 

A vita során azt se felejtsük el, hogy mivel a zongorista úgysem cipelheti magával szeretett hangszerét, mindenképpen előnyös számára minél többféle zongora kipróbálása. Talán a mesterségbeli tudás egyik legfontosabb fokmérője a különböző felépítésű, dinamikájú, sőt működési elvű zongorához való azonnali alkalmazkodás.

 

Összefoglalva: aki zongorázni akar, annak minimum egy digitális zongorát kell vásárolnia. A tanulásra szintetizátor nem alkalmas, bár korlátozottan, nagyon szűk keretek közt, de felhasználható.