Neszményi Zoltán György - Szakrális zene, avagy a zenei kvintesszencia

 

Bevezetés

 

Ezt a tanulmányt elsősorban olyan embereknek ajánlom, akik zenével foglalkoznak (zeneszerzők, zenészek/előadók, zenetanárok, hangmérnökök), illetve rendelkeznek némi zeneelméleti alappal.

Mi a probléma a mai zenével, egyáltalán mi is a zene és annak lényege?

A zene nem más, mint eltérő hangmagasságok (frekvenciák) valamilyen ritmus alapján megszólalt halmaza, melynek lényege az lenne, hogy főleg racionális (egymással valamilyen mértékben összecsengő) hangközök szólaljanak meg és ezáltal különböző hangulatokat tudjanak megteremteni az élővilág számára.

 

A mai probléma a jelenlegi zenével a kiegyenlített oktáv alapú hangolás/temperálás, melyben az oktáv 12 egyenlő félhang (12√2) távolságra van felosztva. Ennek 3 nagyobb hibája van:

  1. egyrészt egyik adott hangköznek sincs eltérő karaktere, azaz minimálisan eltérő frekvenciaaránya, így az összes hangnem egyformán karaktertelen lesz,

  2. másrészt az összes kvint minimálisan alul hangoltan hamis abszolút értelemben,

  3. harmadrészt pedig csak kizárólag a tiszta prímek, a tiszta oktávok és azok többszörösei szólalhatnak meg tiszta arányokkal.

Az oktáv egy adott zenei hangfrekvencia kétszerese vagy fele, a tiszta prím pedig az azonos hangot jelöli, a hangtávolság 0. A többi hangköz irracionális arányú (törttel nem kifejezhető), így a zene természetével nincsenek igazán összhangban. Persze az elméletileg oktáv alapú irracionális arányú zene a gyakorlatban nem hozható létre, de ha a zenei rendszer alapja elméletileg is rossz, akkor arra úgy gondolom, hogy nem lehet a gyakorlatban minden igényt kielégítő és változatos zenei műalkotásokat készíteni.

 

Ha képekben képzeljük el a zenét, akkor a jelenlegi oktáv alapú kiegyenlített rendszer olyan, mint egy szürkeárnyalatos kép, ráadásul hangyásan/zavarosan. Könnyen belátható, hogy a zene a kiegyenlítéssel nem igazán tud optimálisan működni, viszont soha nem szeretek egy problémát felvázolni úgy, hogy nem dolgoztam ki és nem mutatok rá megoldási lehetőséget, így a következőkben főleg ezt szeretném tárgyalni…

Egy olyan hangrendszert, illetve egymással kompatibilis rendszereket szeretnék bemutatni, melyek nem csak teljesen tiszta, hanem karakteres hangközöket is használnak, ráadásul az összes hangköz racionális arányú lehet. A zeneszerzők/zenészek lehetőségei a komponálásra és előadásra nagyságrendekkel bővülni fognak, hiszen meg fognak jelenni a zenei színek/árnyalatok is. A festőművészek sem mindig csak fehér és fekete temperát használnak, színes képekhez természetesen színes temperákat és az egyes színek keverékeit is használják. A fehér és fekete temperából azonban nem könnyű színeket kikeverni, tehát ha nincs meg a megfelelő eszköztár a művészek számára, akkor nem tudják kompromisszumok nélkül megalkotni elképzeléseiket. Ha megfigyeljük más állatfajok által alkotott zenét (pl. hím énekesmadarak, más emlősök, rovarok, stb. által), akkor ott is azt tapasztalhatjuk, hogy a zene nem kiegyenlített temperálású. Bár az ember sem teljes mértékben a kiegyenlített hangolást használja, éneklés közben többnyire természetes hangközöket lehet megfigyelni, a kiegyenlített hangolás inkább a hangszerekre jellemző.

 

 

 

 

 

A tanulmány egyik fő témája tehát az adaptív (zenéhez igazodó) szakrális temperálás lesz, melyből egy rövid bemutatót 0.0005 Hz hangolási pontossággal itt tudunk meghallgatni:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Letöltés

WAV - 10 MB

 

A rövid demóban Asz-dúr, majd C-moll, B-dúr, D-moll, C-mixolíd, B-líd és A-moll hallható, melyben a legmélyebb Asz hang 25.374 Hz-re van hangolva. 38 kromatikus hangmagasságban összesen 46 különböző hangot használ ez a kis adaptív (zenéhez igazodó) temperálású bemutató. Az összes hallható kvint 3/2, 3/1, 6/1, 12/1, 24/1, az összes hallható oktáv 2/1, 4/1, 8/1, 16/1, az összes hallható kvart pedig 4/3, 8/3, 16/3, 32/3 arányú. A moll hangnemekben az alaphangokra épített terc 6/5, a dúr jellegűekben pedig 5/4 arányú.

Oktáv alapú kiegyenlített hangolással:

 

Pénzes-féle Gitáriskola - Letöltés

WAV - 10 MB

 

Az oktáv alapú kiegyenlített hangolásban az összes hallható oktáv szintén 2/1, 4/1, 8/1, 16/1 arányú, az összes kvint minimálisan hamis, a kvartok pedig ugyan nem hamisak, viszont nem teljesen tiszták sem az alaphangokra épített tercekkel és más egyéb hangközökkel egyetemben.

 

Következő fejezet - Hogyan alakult ki a mai rendszer?