Neszményi Zoltán György - Szakrális zene, avagy a zenei kvintesszencia
Előző fejezet - Püthagoraszi hangolás és annak fontos lényege a kettős tritónusz
Bevezető az alap szakrális zenei rendszerhez
Egy racionális hangköz törttel mindig kifejezhető, tehát objektíven meg
lehet állapítani, hogy egy hangköz két hangja milyen viszonyban van és
azon belül milyen mértékben fog összecsengeni egymással. Az oktávot
kifejezhetjük pl. 2/1 törttel, vagy a tört reciprokával, 1/2-del, viszont
itt az a lényeg, hogy egységesen vagy a nevezőben, vagy pedig a
számlálóban legyen a nagyobb arányszám (a magasabb hang frekvenciaértéke)
minden hangköznél kifejezve. Nekem logikusabbnak tűnt egy hangköz
kifejezésénél a magasabb hangot írni a számláló helyére, így a
továbbiakban is ezt alkalmazzuk.
Mi az ideális hangterjedelem az ember számára? Úgy gondolom, hogy pont 12
egymásra épített kvint vagy 7 oktáv. Ennél nagyobb tartomány már túl éles
magasokat és/vagy nem hallható mélyeket eredményezne, de a jól elhelyezett
12 egymásra épített kvint éppen tökéletesnek tűnik. A profi énekesek
hangterjedelme körülbelül 5 oktáv, a kivételesen ritka és különleges
énekes tehetségek sem tudnak 8-9 oktávnál nagyobb hangterjedelmet
kiénekelni. Természetesen a zene nem csupán 7 oktáv/12 kvint
hangterjedelmet használ, hiszen a zenének megvannak a maga felharmonikusai
is.
Ezt a kvint alapú rendszert úgy építettem fel, hogy kombináltam a
legtisztább, valamint a püthagoraszi hangközöket. Néhány tiszta hangköz
egyben püthagoraszi hangköz is. Tiszta hangköz alatt az adott hangköz
legtisztább/legkonszonánsabb változatát értem, de ezeket a hangközöket
szakrális hangközöknek is nevezhetjük, pl. a kis terc esetében 6/5, a
tritónusz esetében a legtisztább hangköz 17/12. Az egyik legfontosabb
szempont a szolmizálás alapjául is szolgáló diatonikus (vagy 7 fokú,
heptatonikus) skála szerinti rendezés volt, melyben a legtisztább formában
a tercek (5/4, 6/5) nem szerepelnek együtt azonos tonikára (T1 prímre)
építve, hiszen a nagy terces hangkészletekben/skálákban (pl. jón, líd,
mixolíd) nem használatos a kis terc, a kis tercesekben (pl. dór, fríg, eol,
lokriszi, összhangzatos/dallamos moll) pedig a nagy terc, így a legtöbb
esetben nem szükséges, hogy azonos prímre építve szerepeljen egy tiszta
nagy terc és egy tiszta kis terc, méghozzá azért sem, mert a két tiszta
terc közötti hangköz már túlságosan kis arányú (25/24) abszolút értelemben
is hamis kis szekundot (kis fél hangközt) eredményezne. Persze ez nem csak
a tercekre fog vonatkozni, hanem például a 16/15-10/9 arányú szekundokra,
8/5-5/3 arányú szextekre és a 9/5-15/8 arányú szeptimekre is, melyek
között szintén 25/24 arány figyelhető meg. Azok a skálák/harmóniák, melyek
egyszerre használhatják az ilyen hangköz párokat, (pl. a kromatikus,
dodekafon, fél-egész, stb.), az alap szakrális rendszerben lehetőség lesz
választani az egyik vagy másik hangköz tisztasága/karakteressége között,
de az egyesített és teljes rendszerekben arra is lehetőség lesz, hogy
egyik se legyen teljesen tiszta, vagy éppen mindkettő tiszta legyen.
Következő fejezet - Az alap szakrális zenei rendszer, mely valamennyi fizikai hangszerre is könnyedén adaptálható