Neszményi Zoltán György - Szakrális zene, avagy a zenei kvintesszencia
Előző fejezet - Bevezetés
Hogyan alakult ki a mai rendszer?
A zene mindig is az emberiség része volt, régen mindenféle hangolást
használtak a legkülönfélébb hangszereken, nem volt egységesítve és
szabványosítva semmi, így azt is nehéz megállapítani, hogy mikortól
érdemes tárgyalni a zeneelméletet és a zene temperálását (az egyes hangok
az összes többi hanghoz viszonyított pontos hangolását).
Az alapvető „probléma” a temperálásban az szokott lenni, hogy 12 egymásra épített 3/2 arányú kvint nem lesz egyenlő 7 egymásra épített 2/1 arányú oktávval, ezért a kvintkör sem fog záródni tökéletesen. Ennek egyszerű matematikai oka van: 12 egymásra épített tiszta kvint mindig kicsit magasabban fog szólni 7 egymásra épített tiszta oktávnál. Egymásra épített 12 tiszta kvint összege 531441/4096 lesz, ahol 1/1 az alap frekvencia, míg egymásra épített 7 tiszta oktáv összege 128. Ebből a kis különbségből (melyet püthagoraszi vesszőnek hívunk és amelynek értéke 531441/524288) fog adódni a 262144/177147 arányú püthagoraszi farkaskvint oktáv alapon, mely abszolút értelemben is hamis hangköz. A farkaskvint onnan kapta a nevét, hogy farkasordítóan hamisan szólal meg.
A ma használt kiegyenlített hangolás valószínűleg azért jött létre, hogy
ezt a püthagoraszi farkaskvintet 12 egyenlő részre ossza fel, így minden
kvint minimálisan hamis lesz abszolút értelemben az oktáv alapú
kiegyenlített hangolásban. De miért 12 hangra van felosztva 1 oktáv
hangterjedelem? Ez főleg azért van, mert a leginkább konszonáns
(összecsengő) hangközök, mint a 2/1 arányú oktáv, 3/2 arányú kvint és a
4/3 arányú kvart ebben a 12-vel osztható felosztásban tud a
leghatékonyabban létrejönni, még a kiegyenlített hangolásban is. Az
oktávonként 12-nél több hangot tartalmazó rendszerek általában már a
mikrotonális zenék privilégiuma, a legtöbb ember a mikrotonális zenéket
azonban inkább kellemetlennek, hamiskásnak hallja (köztük én is), bár ez
nagyban függ a temperálásoktól is.
A reneszánszban népszerű volt a középhangú temperálás, de hátrányaként
hozható fel, hogy nem lehetett minden hangnemben elfogadhatóan játszani. A
barokk korszakban megjelent a "jóltemperált" hangolás, melynek lényege:
minden hangnemben lehetett játszani úgy, hogy minden hangnemnek volt külön
minimális karaktere és voltak benne tisztább hangközök is. Ilyenek voltak
a Werckmeister-féle, majd a Kirnberger-féle temperálások, melyekről sokat
lehet olvasni különböző forrásokból, ezért nem részletezem őket.
Véleményem szerint az ilyen rendszerek sokkal jobban alkalmasak a zenére,
mert a hangnemeknek van külön karaktere (igaz csak minimális), ugyanakkor
hátrányuk az, hogy néhány hangköz, illetve hangnem kevésbé szól
megfelelően a hamisabb kvintek miatt. A klasszicista korban megjelent a
kiegyenlített hangolás, melyben egyik hangnemnek sincs karaktere, így
lényegében mindegy, hogy egy művet például G, A vagy E-mollban/dúrban
játszunk-e el, a hangok közötti arány, az összhangzat és ezzel együtt a
teljes zene hangulata is azonos lesz, a zenének az egyik fő lényege pedig
pont a kifejező, egyedi karakterű és hangulatú hangnemek használata lenne.
1955-ben a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) hivatalosan is
elfogadta, hogy a zene kiegyenlített hangolást használjon az A4 hang 440
Hz-es hangolásával. Úgy gondolom, hogy ez a lépés nagyon átgondolatlan
volt, mivel a zene a világ nyelve, ezért fontos, hogy meg tudja tartani a
maximális tisztaságát és kifejezőképességét. Az embernek lehetősége van
tudatosan a természettel tökéletesen harmóniában együtt élni, mely a
valódi fejlődés kulcsa, de sajnos pont az ellenkezőjét tesszük szinte
minden téren. Az emberi fejlődés nem lineáris, jó példa erre a fejlett
római kori csatornázás, melyet később újra fel kellett fedezni, így egy
régebbi korszak nem feltétlen volt fejletlenebb, és ebből az is
következik, hogy egy újabb korszak nem feltétlen lesz fejlettebb. Ezen
döntés mindig rajtunk áll, a szabad akaratunkon!
Következő fejezet - Bevezető a felvázolt zenei probléma megoldásához, vagyis az oktáv alapú kiegyenlített rendszerhez