Neszményi Zoltán György - Szakrális zene, avagy a zenei kvintesszencia
Előző fejezet - Felharmonikusok, illetve a tónus temperálása
Egyedi temperálások
A
Bevezető a szakrális temperáláshoz
című fejezetben már kifejtettem az abszolút tartományok jelentőségét, most
nézzük meg a céltartományok jelentőségét. Ezek egyéni beállításaival
lehetőségünk lesz teljesen egyénire szabni a temperálásunkat a temperálási
algoritmus alkalmazásával. Például ha olyan püthagoraszi temperálást
szeretnénk hallani a zenénkben, mely adaptívan, kromatikus szinten minden
diatonikus hangnemben használható, akkor csupán annyi a dolgunk, hogy a
céltartományoknál megadjuk a püthagoraszi hangolás egyes hangjaira
vonatkozó arányait (például kis tercnél 32/27, nagy tercnél 81/64, a
tritónusznál a 729/512 és 1024/729 arányú hangokat, illetve ezen hangok
oktáv hangjait), vagy ha például nem szeretnénk hallani 6/5 szakrális kis
terceket a zenében (vagy akár csak egy általunk meghatározott részében
és/vagy hangmagasság tartományban), akkor csupán annyi a feladatunk, hogy
ezt a nem kívánt arányt és/vagy tartományt kivesszük a céltartományokból a
kívánt helyen. Az egyes hangközök temperálási sorrendjét is szabadon
változtathatjuk, így, ha azt szeretnénk, hogy bizonyos kevésbé konszonáns
hangközök tisztább arányai előbb kerüljenek temperálásra, akkor ezt is
befolyásolhatjuk. Ezzel, a céltartományok/hangközök kromatikus szintű
beállításával, illetve az abszolút tartományok egyedi meghatározásával
sosem látott temperálási szabadságot lehet biztosítani, viszont ezen
paraméterek állítását csak azoknak tudom ajánlani, akik már mélyebb
szinten megértették a zenei temperálást és annak matematikáját, hiszen
ezzel akár olyan ellentmondó esetek is létrejöhetnek, melyekkel
matematikailag nem lehetséges a zene egyes részeit, vagy akár a teljes
zenét temperálni.
Következő fejezet - Aranymetszések, Fibonacci-arányok a zenében