Neszményi Zoltán György - Szakrális zene, avagy a zenei kvintesszencia
Előző fejezet - A tempó temperálása
Az interferenciális tremoló/lebegés temperálása
Ez az effektus főleg a nem egészen tiszta, de konszonáns hangközöknél
figyelhető meg, mint például a 81/40 oktáv. Ebben az esetben meg fog
jelenni egy mély, 8/5 kis szexthez képest 6 oktávval mélyebb kis szext is,
mint interferenciális tremoló effektus, azaz a hangerő fog változni
ciklikusan, mivel hol erősítő, hol gyengítő interferencia keletkezik. Az
effektus erőssége természetesen függ a hanghullámok fajtájától és
minőségétől is. Ezt a ciklust tudjuk tudatosan temperálni is, azaz
gyorsítani vagy éppen lassítani. Ha az előző példánál maradunk, és a
hangokat 40 és 81 Hz-re állítjuk, akkor azt fogjuk tapasztalni, hogy
másodpercenkénti ciklusban a hangerő gyengülni, majd erősödni fog. Ha nem
szakrális kis szextet, hanem például szakrális nagy tercet szeretnénk
létrehozni tremolóként, akkor 517/256 arányú oktávot kell alkalmaznunk,
ekkor az 5/4 arányú nagy terchez képest 6 oktávval mélyebb nagy tercet
fogunk kapni tremolóként. Amennyiben 7 oktávval mélyebben, tehát fele
olyan sebességgel szeretnénk megkapni a nagy tercet, úgy az 1029/512
arányú oktávot kell használnunk. A 729/686 karakterisztikát kell ilyenkor
alkalmazni, hiszen így hozható létre az 1029/512 arányú oktáv a
homlok/lila prím hangra építve.
Természetesen a lehetőségek száma végtelen, mivel végtelen számú karaktert/színt létrehozhatunk. Fontos megjegyezni, hogy a fenti számítások csupán két hang alap frekvenciájára vonatkoznak és a felharmonikusokat nem veszi figyelembe, melyek ugyan kisebb mértékben, de szintén beavatkoznak az effektusba. A különböző hangszerek hangjainak különböző erősségű és minőségű felharmonikusai lehetnek.
Következő fejezet - Felharmonikusok, illetve a tónus temperálása