Neszményi Zoltán György - Szakrális zene, avagy a zenei kvintesszencia

 

Előző fejezet - A tempó temperálása

 

Az interferenciális tremoló/lebegés temperálása


Ez az effektus főleg a nem egészen tiszta, de konszonáns hangközöknél figyelhető meg, mint például a 81/40 oktáv. Ebben az esetben meg fog jelenni egy mély, 8/5 kis szexthez képest 6 oktávval mélyebb kis szext is, mint interferenciális tremoló effektus, azaz a hangerő fog változni ciklikusan, mivel hol erősítő, hol gyengítő interferencia keletkezik. Az effektus erőssége természetesen függ a hanghullámok fajtájától és minőségétől is. Ezt a ciklust tudjuk tudatosan temperálni is, azaz gyorsítani vagy éppen lassítani. Ha az előző példánál maradunk, és a hangokat 40 és 81 Hz-re állítjuk, akkor azt fogjuk tapasztalni, hogy másodpercenkénti ciklusban a hangerő gyengülni, majd erősödni fog. Ha nem szakrális kis szextet, hanem például szakrális nagy tercet szeretnénk létrehozni tremolóként, akkor 517/256 arányú oktávot kell alkalmaznunk, ekkor az 5/4 arányú nagy terchez képest 6 oktávval mélyebb nagy tercet fogunk kapni tremolóként. Amennyiben 7 oktávval mélyebben, tehát fele olyan sebességgel szeretnénk megkapni a nagy tercet, úgy az 1029/512 arányú oktávot kell használnunk. A 729/686 karakterisztikát kell ilyenkor alkalmazni, hiszen így hozható létre az 1029/512 arányú oktáv a homlok/lila prím hangra építve.

 

Természetesen a lehetőségek száma végtelen, mivel végtelen számú karaktert/színt létrehozhatunk. Fontos megjegyezni, hogy a fenti számítások csupán két hang alap frekvenciájára vonatkoznak és a felharmonikusokat nem veszi figyelembe, melyek ugyan kisebb mértékben, de szintén beavatkoznak az effektusba. A különböző hangszerek hangjainak különböző erősségű és minőségű felharmonikusai lehetnek.

 

Következő fejezet - Felharmonikusok, illetve a tónus temperálása