Összhangzattan IIb.
A TSDT-akkordok továbbgondolva
A TSDT fogalmának teljes megértéséhez mindenekelőtt a következő fejezetek alapos áttanulmányozását javaslom:
Gitáriskolámon belül:
A fogalom megértése és aktív, zenei tapasztalokkal dúsított felhasználása után észrevehetjük, hogy bizonyos akkordok hangzásukban (kizárólag zeneileg értelmezhető, meghallható!) párokat alkotnak. C-dúr tonalitás esetén például a következő párokat vehetjük észre:
-
Tonika - C-dúr - A-moll,
-
Szubdomináns - F-dúr - D-moll,
-
Domináns - G-dúr - E-moll.
Ez azt jelenti, hogy egyes esetekben (de azonnal szeretném hangsúlyozni, hogy nem mindig!) ezen akkordok egymással felcserélhetők. Hangzásuk ekkor kissé más lesz, de zenei funkcióban nagy változás nem lesz hallható.
Az ehhez kapcsolódó zeneelméleti felismerés az, hogy ezen akkordok részei egymás úgynevezett párhuzamos hangnemeinek, amint ez az egyesített alapskála-táblázatból leolvasható (Alapskálák IIIb. - A húros hangszeres legfontosabb táblázata):
Ebben a tisztán zeneileg értelmezhető jelenségben további rangsorolás tehető:
-
leginkább problémamentesen a szubdomináns akkord helyettesíthető ilyen módon,
-
ezt a domináns akkord követi, bár ezen pozíciónak kiemelt fontossága van bizonyos zenei helyzetekben, főként lezárások előkészítésében,
-
legkevésbé a tonális gravitációs középpont, a tonika helyettesíthető be, bár ha az a zenén belül éppen kevésbé fontos helyen van, akkor néha megtehető.
A felcserélhetőséget dúr-tonalitások táblázatában azonos alapszínek és árnyalataival szemléltetem:
-
Tonika - piros - rózsaszín,
-
Szubdomináns - világoskék - kék,
-
Domináns - világoszöld - zöld.