Összhangzattan IVa.
Tóth-féle módosított hangmeghatározás
Soha nem gondoltam volna, hogy a bajor BMW autógyár közvetve bele fog szólni a Pénzes-féle Zongoraiskola életébe, bár logikus, rendszerszemléletű hangvétele egyértelműen inkább a mérnököket vonzza. Tóth István mérnök esetében sem történt másképpen...
...aki a müncheni BMW-nél szakmérnök, számos, a BMW-motorokkal kapcsolatos szabadalom megalkotója (és már német állampolgár). István nagy lelkesedéssel-kitartással online tanul és másfél év gitártechnika, valamint a kötelező zeneelméleti kurzus után már olyan kérdéseket, egyúttal sejtéseket vetett fel, amelyeket SOHA nem hallottam egyetlen vájtfülű zenésztől sem. (Ennyit az "újító" zenészmentalitásról.)
Hát persze, hogy egy mérnök vette észre: az előző fejezetben ismertetett, a kvint-kvartkörben módosított standard hangsorrend...
...a kvint-kvartkörről alapjában véve leolvasható!
Ehhez azonban célszerű nem a modern, temperált változatból...
...hanem annak régebbi (alapjában véve nem temperált) verziójából kiindulni...
...hiszen nagyobb részletességgel tartalmazza a már elavult enharmonikus elnevezéseket.
A kvint-kvartkörrel való párhuzam egyértelmű, mert a módosított hangok között...
...szintén kvintlépegetések vannak (sajnos ezt nem én vettem észre, hanem István). Ebből következően a nem temperált kvint-kvartkörön csak a kezdő pozíciót kell megtalálnunk. Ha a kvint-kvartkört óraként képzeljük el (Varga-Fogarasi Szilvia órája című fejezet), akkor:
-
a keresztes (#) módosított hangok leolvasása 6. órától kezdődik és 12. óráig tart,
-
a bé-s (b) módosított hangok leolvasása 10. órától kezdődik és visszafelé a 4. óráig tart.
Danke Istvan, danke Bayerische Motoren Werke!