Összhangzattan XV.
Fonyó-féle tonalitásvizsgálatok
Fonyó Ádám építőmérnök tanítványomnak...
...nagyon érdekes és hasznos ötlete támadt a tonalitásvizsgálatok megkönnyítésére. Mivel a tonalitás tonikájához (1. fok) képest a szubdomináns (4. fok) mindig egy kvarttal és a domináns mindig egy kvinttel (5. fok) van fölötte, ezért a kvint-kvartkörből az aktuális tonalitás kiolvasható. Valóban! Lássuk a bizonyítást!
Ha C-dúr tonalitásból indulunk ki, akkor az aktuális (dúr) hármashangzat-táblázatból, amit az érthetőség kedvéért most idemásolok...
...a legfőbb tonális szerkezet leolvasható:
-
C-dúr - 1. fok, mint tonika,
-
F-dúr - 4. fok, mint szubdomináns,
-
G-dúr - 5. fok, mint domináns.
A temperált kvint-kvartkörben...
...ez az összefüggés a következőképpen olvasható le:
-
a C-dúrtól balra található a szubdomináns F-dúr (kvart),
-
jobbra pedig a domináns hármashangzat G-dúr (kvint).
Ez az eljárás természetesen az összes lehetséges hangnemben működik. Vegyük például a 3 kereszt előjegyzésű A-dúr hangnemet...
...amelynél a fent meghirdetett szabály szerint a tonalitás 3 legfontosabb hármashangzata szintúgy könnyen leolvasható:
-
A-dúr - 1. fok, mint tonika,
-
D-dúr - 4. fok, mint szubdomináns,
-
E-dúr - 5. fok, mint domináns.
Ezúton jegyzem meg, a zene tonális szempontból sokszor megengedi azt, hogy a különböző funkciójú hangzatokat annak párhuzamos moll-hangzataival helyettesítsük. Ez főként a szubdomináns pozícióra igaz (C-dúr esetében F-dúr helyett D-moll), néha a dominánsra és a tonikára. Próbáljuk ki egyszer ezt a lehetőséget kedvenc dalaink akkordmenetein!
Mindenesetre rendkívül hasznos, hogy az egyetlen, szűkített hármashangzat kivételével a dúr alapskálára építhető összes hármashangzat rendszerezetten megjelenik a kvint-kvartkörben.