Hegedű VII.

Harmonikus moll skálák

 

A-harmonikus moll - teljes

7. fok - Mixolíd - üres húrokkal

1. fok - Moll

2. fok - Lokriszi

3. fok - Dúr

4. fok - Dór

5. fok - Fríg

6. fok - Líd

7. fok - Mixolíd - 13. fekvés

 

A természetes és harmonikus moll közötti különbségek részletesen kidolgozásra kerültek a Négyféle moll című fejezetben, igaz, ott még gitárcentrikus értelemben, azaz gitár-tükörképek felhasználásával. Természetesen a "globális", tehát minden európai, a temperált hangrendszerbe beilleszthető hangszerre érvényes zeneelmélet a hegedűre is vonatkozik, ezért felesleges a következtetéseket ebben a fejezetben duplikálnunk, helyette 1-2 technikai érdekességre szeretném felhívni a figyelmet.

 

Mivel a harmonikus moll nem rendelkezik a diatonikus skálákra jellemző tulajdonságokkal, ezért benne (a folyamatosan megemelt 7. fokú hang miatt) megjelenik 2 speciális technikai szerkezet:

 

 

Ez a 2 technikai variáns igencsak megnehezíti a harmonikus moll skálaszerkezetek reprodukálását, hiszen gyakran a skálaszerkezeten belül kell játszanunk félhanglépés után kisterc hangközt.

 

 

Az alábbi A-harmonikus moll skálafokokban könnyen észrevehetjük ezt, illetve "inverzét" is, amikor kisterc után következik félhanglépés. Éppen ezért a harmonikus moll skálafokokat mindenképpen nehezebb skálaszerkezeteknek kell minősítenünk az alapskáláknál.

 

A-harmonikus moll - teljes

Pénzes-féle hegedű tükörkép

 

 7. fok - Mixolíd - üres húrokkal

Pénzes-féle hegedű tükörkép

 

 1. fok - Moll

Pénzes-féle hegedű tükörkép

 

 2. fok - Lokriszi

Pénzes-féle hegedű tükörkép

 

 3. fok - Dúr

Pénzes-féle hegedű tükörkép

 

 4. fok - Dór

Pénzes-féle hegedű tükörkép

 

 5. fok - Fríg

Pénzes-féle hegedű tükörkép

 

 6. fok - Líd

Pénzes-féle hegedű tükörkép

 

 7. fok - Mixolíd - 13. fekvés

Pénzes-féle hegedű tükörkép