A hegedű VI.
A hegedű kvint hangolása azt jelenti, hogy a húrok között mindig kvint hangköznyi
különbség van, mert G " D
" A " E;
leellenőrizhetjük ezt is a gitáron kvintek egymás utáni lefogásával (G-D-A-E):
Ez a hangolási mód azonban meg fogja változtatni az összes skála technikai
szerkezetét. Ha a
húrok kvint hangolásúak, egy dúr-skála első próbálkozással, azaz a
gitárnál megszokott trichord-skálaépítkezés erőltetésével (1 húron
3 hang) így oldható
meg (A-dúr skálán szemléltetve és 14. fekvésből indítva, hogy kiférjen a visszafelé való
araszolgatás):
Nem hiszem, hogy ez kielégítené a fanatikus Zathureczky-, és Ojsztrah-követőket. Ennél
sokkal valószínűbb, hogy a dúr-skála optimális skálaszerkezete (és persze
később látni fogjuk, hogy a többi alapskáláé is) a tetrachord (1
húron 4 hang):
Pentatónia esetén szintén megváltozik az optimális technikai skálaszerkezet:
bichord-ból átmegy trichord-ba (A-moll pentaton)...
Tehát felvázoltuk az optimális technikai skálaszerkezetet a kvint hangolású vonós hangszerek esetében. Ebből következően nézzük át a hegedűre vetített alapskálákat! A skálákat A hangról
indítva vázolom fel, hogy jól megfigyelhessük a skálák vizuális
szerkezeteit. Emlékeztetőül az alapskálák belső (globális zeneelméleti)
szerkezetei:
Dúr - 2 egész – 1 fél – 3 egész –
1 fél
Dór - 1 egész – 1 fél – 3 egész –
1 fél – 1 egész
Fríg - 1 fél – 3 egész – 1 fél –
2 egész
Líd - 3 egész – 1 fél – 2 egész –
1 fél
Mixolíd - 2 egész – 1 fél – 2
egész – 1 fél – 1 egész
Moll - 1 egész – 1 fél – 2
egész – 1 fél – 2 egész
Lokriszi - 1 fél – 2 egész – 1
fél – 3 egész
A skálák abszolút szerkezetének felvázolása után most azt nézzük meg, hogy
a fenti 7 alapskála miképpen illeszkedik egymáshoz.
Kiindulópontunk szintén a 2. fekvéses A-dúr skála, mert a hegedű legalsó hangja, azaz
üres húrja G, így ez a skála kényelmesen bemutatható. Először az A-dúr
teljes skála...
...tehát ezt az egységes skálamasszát kell nekünk optimális
skálaszerkezetekre bontatunk:
Láthatjuk, hogy ezt nagyon szépen tudtuk megtenni, éppen ezért
levonhatjuk azon következtetésünket, miszerint (vonós) szólótechnika esetében a
kvint hangolás adhatja az optimális skálaszerkezetet.
A Hegedű alapskálái mind a 12 hangnemre című
fejezetben az összes lehetséges alapskála-szerkezet fel van vázolva.