A brácsa IV.
A végtelenített brácsaskála
Véleményem szerint tehát az alapskálák a kvint hangolású vonós hangszereken a fenti optimális szerkezetekben vannak megoldva. A vonós hangszerek közül kivételt képez a nagybőgő, mert kvart hangolású, így arra a gitár alapskálái és a hozzájuk fűződő sok, Pénzes-féle szakmai értekezés egy az egyben rácuppantathatók.
Ezután nézzük meg a végtelenített vonósskálát! Ebben a megaszerkezetben olyan dolgokat fogunk felfedezni, ami még eddig soha senkinek nem sikerült! A felvázolás egy virtuális 24 húros hegedűn történik. A skálát felső fekvésből kezdem, mert már előre látom, hogy visszafelé fog araszolni. Tehát nem csinálunk mást, mint az eddig külön vizsgált skálaszerkezeteket logikusan egymás alá illesztjük.
Mivel 7 különböző skálaszerkezetünk van (ez az ismertetett 7 alapskála) és a tetrachord-skálaépítés miatt 1 alapskála 2 húron már megjeleníthető, ezért voltaképpen elég 8 húrnyi tetrachord-ot összeilleszteni, hogy kijöjjön mindegyikre a teljes skálaszerkezet:
Tehát a fenti szerkezetben a brácsa alapskálái a megaszerkezet 2 húros szeletei. A skálák elhelyezkedése fizikailag fentről lefelé haladva:
-
dúr
-
mixolíd
-
dór
-
moll
-
fríg
-
lokriszi
-
líd
Most pedig totalitárius szemléletben essünk neki egy még nagyobb mega-skálaszerkezetnek! Voltaképpen több tükörképet is felhasználhatnánk, de a következtetések levonására elég lesz a 24 húros tükörkép-komplexum:
-
dúr
-
mixolíd
-
dór
-
moll
-
fríg
-
lokriszi
-
líd
-
dúr
-
mixolíd
-
dór
-
moll
-
fríg
-
lokriszi
-
líd
-
stb.
Láthatóan a megaszerkezetnek gyönyörű, homogén mintázata van. Sokkal homogénebb, mint a kvart hangolású végtelenített alapskálában. Legfontosabb jellemzője az egymás alatt lévő 7 kvintlépés...
...mert ezzel a 7 kvintlépés függőleges ide-oda helyezgetésével épülnek fel a brácsaskálák. Ugyanakkor észrevehetünk egy másik szabályos szerkezetet is: ez 7 szűkített kvintlépésből áll, ezért ferde visszafelé és tűnik, hogy ez a légypapírszerű ragasztószalag, hiszen mindegyik skála erre csatlakozik fel alulról vagy felülről:
Hát ez fantasztikus! Ezt tényleg nem láttam előre! Köszönöm Pénzes-féle módszertan!
Észrevehetjük a felfűzés rendszerét is: a szűkített kvint ragasztószalagra mindig 8 kvintfüzér csatlakozik. Bal végénél a kvintfüzér fizikailag lefelé, azaz hangmagasságban felfelé lóg (↓), a jobbvégén pedig fordítva (↑). A standard szekvencia a ragasztószalagon, balról indulva (a nyilak tehát a kvintfüzérek lógásának irányát mutatják):
↓ ↑ ↓ ↑ ↓ ↑ ↓ ↑
A saját gyártmányú, eredetileg az optimális gitártechnika kigyakorlására szánt skálarendszerező és skálavariációs szoftver, az OSIRE alapelvét tekintve nyilvánvalóan alkalmas az optimális brácsatechnika kigyakorlására is. Ebben az esetben azonban már a neve OViRE lesz.
A legfontosabb alapelv itt is ugyanaz: egy tetszőleges skálához egy 0-tól kezdődő növekvő számsor van hozzárendelve és a skálavariáció ilyen módon lesz a program által megszólaltatva. Ezáltal az OViRE a teljes zenei és egyéb skálarendszerezésen felül szintén a matematikai skálavariációk komplex begyakoroltatójává válhat. Például az OSIRE (és OViRE) C-dúr pentaton esetében a következő hozzárendelést végzi el...
0. C
1. D
2. E
3. G
4. A
...C-dúr skála esetén pedig...
0. C
1. D
2. E
3. F
4. G
5. A
6. H
...és a skálavariáció során ezen hozzárendelés alapján variálja a kiválasztott skálát.