A brácsa II.
Alapskálák
A brácsa kvint hangolása azt jelenti, hogy a húrok között mindig kvint hangköznyi különbség van, mert C " G " D " A; leellenőrizhetjük ezt is a gitáron kvintek lefogásával:
Ez a hangolási mód azonban meg fogja változtatni az alapskálák technikai szerkezetét. Ha a húrok kvint hangolásúak, egy dúr-skála első próbálkozással, azaz a gitárnál megszokott trichord-skálaépítkezés erőltetésével (1 húron 3 hang) így oldható meg (D-dúr skála 14. fekvésből indítva, hogy kiférjen a visszafelé való araszolgatás):
Ennél sokkal valószínűbb, hogy a dúr-skála optimális skálaszerkezete (és persze később látni fogjuk, hogy a többi alapskáláé is) a tetrachord (1 húron 4 hang):
Tehát felvázoltuk az optimális technikai skálaszerkezetet a kvint hangolású vonós hangszerek esetében. Ebből következően nézzük át a brácsára vetített alapskálákat! A skálákat D hangról indítva vázolom fel, hogy jól megfigyelhessük a skálák vizuális szerkezeteit. Emlékeztetőül az alapskálák belső (zeneelméleti) szerkezetei:
-
Dúr - 2 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél
-
Dór - 1 egész – 1 fél – 3 egész – 1 fél – 1 egész
-
Fríg - 1 fél – 3 egész – 1 fél – 2 egész
-
Líd - 3 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél
-
Mixolíd - 2 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 1 egész
-
Moll - 1 egész – 1 fél – 2 egész – 1 fél – 2 egész
-
Lokriszi - 1 fél – 2 egész – 1 fél – 3 egész
A Pénzes-féle módszertanban már megszokott módon, azaz egyetlen, logikusan összeállított táblázat formájában képesek vagyunk felvázolni azt a 7 hangnemet, amelybe a fenti 7, D hangról indított skála hozzátartozik. A dúr középbarna színnel, a moll világoskék színnel van jelölve:
A skálák abszolút szerkezetének felvázolása és hangnemeikbe való beillesztésük után most azt nézzük meg, hogy a fenti 7 alapskála miképpen illeszkedik egymáshoz. Kiindulópontunk szintén a 2. fekvéses D-dúr skála, mert a brácsa legalsó hangja, azaz üres húrja C, így ez a skála kényelmesen bemutatható. Először a D-dúr teljes skála...
...tehát ezt az egységes skálamasszát kell nekünk optimális skálaszerkezetekre bontatunk:
Láthatjuk, hogy ezt nagyon szépen meg tudtuk tenni, éppen ezért levonhatjuk azon következtetésünket, miszerint (vonós) szólótechnika esetében a kvint hangolás adhatja az optimális skálaszerkezetet.