A hónap zongoraműve

 

2013. december

Természetesen ebben a hónapban nem is lehet más zenemű, mint Johann Sebastian Bach híres F-dúr pastorale című művéből az Aria. Gyönyörű, áldott hangulatú tétel, amely már nem evilágból és nem evilágról tudósít.

2013. november

Ebben az időszakban a keresztény (és persze egy kicsit a világi) világ már a Karácsonyra kezd figyelni. Ezen várakozás leggyönyörűbb zenei példája Johann Sebastian Bach Nun kommt der Heiden Heiland című korálelőjátéka (BWV 659). Az Interneten elérhető Busoni-féle zongoraátiratot sajnos nem lehetett beágyazni, így lent egy eredeti formátumú, orgonás felvételt láthatunk.

2013. október

Zsúfolt elfoglaltságaim miatt a hét zongoraművét hónapira kell váltanom. Mi lehet más októberben, mint Csajkovszkij Október című zongoradarabja? Bánatos, borongós, őszi hangulatú zene, rendkívül jellemző Csajkovszkij bizonyos lelki periódusaira.

2013.09.16.

Természetesen a zongorairodalomban is vannak olyan művek, amelyek a mai kor embere számára elcsépelt közhelyeknek hatnak. Ennek ellenére a Für Elisé-t már kiválasztottuk a hét zongoraművének és azt hiszem abban is egyetértünk, hogy sohasem maguk a művek közhelyesek, hanem a mai tömegkultúrának olyan közegei, ahol az ilyen kaliberű alkotásoknak valójában semmi keresnivalójuk. Például Beethoven kulcstartón, csengőhangban, stb. Egy ilyen művet hallgathatunk most meg: Beethoven - Holdfény-szonáta - 1. tétel. Hallottam én már basszusgitáron is és a "művész" ezt az interpretációt komolyan is gondolta. Ízlésekről itt és most ne vitatkozzunk, bár ha van 1 csipetnyi kulturális érzékenységünk, akkor nem kezdünk el szavalni Hamlet-monológot disznóólban...

2013.09.09.

Kiss Attila barátom ajánlása alapján akkor legyen a hét zongoraműve Chopin Cisz-moll noktürnje (Op. Posth. No. 20.). Valóban elégikus ez az éji zene; komor hangulataiban Chopin gyakran nyúlt a Cisz-moll hangnemhez.

2013.09.03.

1-2 héten belül elkezdődik a Zongoraiskola videókkal való feltöltése. Addig is ízelítőként (természetesen) Bach mesterrel lépünk a porondra, híres D-moll kromatikus fantázia és fúga című művével (BWV 903).

2013.08.26.

Hogy is felejthettem el Aram Hacsaturján Masquerade című zenekari szvitjének walzerét, hiszen évekkel ezelőtt magam is sokat foglalkoztam vele!

2013.08.05.-12.-19.

Nyári szünet

 

2013.07.29.

Természetesen a magyarok sem hiányozhatnak a sorozatból. Kodály mellett a legnagyobb magyar zeneszerző Bartók Béla 2. zongoraversenyének 2. tételét választottam a hét zongoraművének. Egészen mágikus ez a zene, hihetetlen összhangzattani megoldások vannak benne. Bartók zongorakezelése számomra kissé kemény (ő maga a hangszert ütőhangszerként értelmezte), bár lehet, hogy én vagyok kissé elpuhult Chopintől. A zongorista pedig napjaink legnagyobb magyar zeneművésze Kocsis Zoltán, aki bár nem találkozott személyesen Bartókkal, mégis művészetének egyik leghitelesebb továbbvivője.

2013.07.22.

Frederic Chopin viszonylag rövid ideig élt (1810-1849), mégis hihetetlen életművet hagyott maga után. A hét zongoraműveként éveket fogunk csemegézni műveiből. Egyik gyöngyszeme a híres Cisz-moll impromptu (op. 66. No. 4.), amelyben a romantikus szenvedély és a Chopinre jellemző, rendkívül mély, de visszafogott dallamosság küzd egymással.

2013.07.15.

Emil Gilels neve kevésbé ismert, pedig Szjatoszlav Richter kortársaként a kor egyik legmeghatározóbb zongoraművésze volt. Az alábbi felvételen Rahmanyinov Cisz-moll prelűdjét játssza, amelynek kezdő alapdallama szinte zenei banalitás. Egy átlagos zeneszerző nem is tudott volna mit kezdeni vele, ám Rahmanyinov mesteri kezei alatt drámai mélységűvé válik. Ez a zenei zseni igazi ismérve: zenei lényeglátásának mélysége semmilyen módon sem hasonlítható a magunkfajta egyszerű zenei iparoséhoz.

2013.07.08.

A komolyzenei rádióadók szerkesztői közül valószínűleg senki sem merné Beethoven Für Elise című művét a hét zongoraműveként kiválasztani. Holott ez a zenei gyöngyszem páratlan hatással van az emberekre, sőt állítom, nagyobb hatással van a laikusokra, mint bármelyik zongoraverseny vagy komolyabb zongoradarab. "Pedagógiai" és "örökkévalósági" szempontból tehát mindenképpen a Für Elise nyert, mert jóval többet segített és fog segíteni a zongora népszerűsítésében. Arról meg igazán Beethoven sem tehet, hogy zenei gyöngyszemét a hétköznapi kultúra is felfedezte magának és sajnos beépítette minden zenélő-ketyegő bóvlijába.

2013.07.01.

Debussy Clair de Lune című zongorakompozíciója tökéletes programzene: hallgatása közben érezzük a nyári éj illatait, a telihold bágyadt fényét, a lélek éjszaka magábafordult rezdüléseit. Ravel Spanyol rapszódiája indul ilyen elégikusan. Tökéletes dallam, tökéletes kidolgozás és mindez a századvég (a fin de siécle) Párizsának aurájába csomagolva, amely már régóta nem létezik.

2013.06.24.

Az alábbi fúga Johann Sebastian Bach utolsó, a Fúga művészete című művének (BWV 1080) legutolsó darabja (XIV. Contrapunctus). Különlegességét az adja, hogy töredékes műről van szó, amelyet már nem tudott a Mester befejezni, bár történtek erőtlen erőfeszítések befejezésére. A művet általában eredeti formájában, töredékesen adják elő, azaz egyszercsak a zenei gondolat kellős közepén (a 239. ütemnél) véget ér. Drámai ez a hirtelen megszakadás, amelyet Glenn Gould rendkívül precíz, de számomra "fájdalmas" játéka csak elmélyíteni tud.

2013.06.17.

A laikusok körében viszonylag kevésbé ismert Szergej Rahmanyinov (1873-1943) zenéje, holott tömör, szláv romantika és hihetetlenül mély dallam-, valamint érzelemgazdagság jellemzi (2. szimfónia 3. tétel!), mindez pedig olyan elképesztő zenei komplexitásba csomagolva, amelyre földi halandó egyértelműen nem képes. Nyitó zeneműként fergeteges lendületű 2. zongoraversenyének 1. tételét választottam. Pontosan ilyennek kell lennie 1 zongoraversenynek (és 1 zongoraiskolának ). Mindezenfelül persze érdemes meghallgatni a 2. tételt is, illetve mind a 4 zongoraversenyét.